Tavaly szeptemberben indultak a minősített fogyasztóbarát lakáshitelek (mfl), azóta az új hiteleknél gyors ütemben nő az arányuk, és
május végére a fix kamatozású minősített hitelek összege elérheti 100 milliárd forintot
- mondta Freisleben Vilmos, a jegybank fogyasztóvédelmi igazgatóságának vezetője. Mint hangsúlyozta, az MNB igyekszik a minél hosszabb futamidjű hitelek felé tolni a fogyasztókat, és a minősített fogyasztóbarát hitelek arányát növelni, mivel a fix kamatozás jóval kiszámíthatóbbá teszi a törlesztőrészleteket. Kiemelte, hogy
a régi lakáshiteleket is egyre többen alakítják át minőstett hitellé, ennek azonban szerződésmódosítási ára van, a hitelciklus végén már nem éri meg változtatni.
A minősített hiteleknél a fix kamatok mellett maximáltak a folyósításig felmerülő költségek, és nincsenek rejtett költségek, jegybanki online oldal működik, amely könnyen összehasonlíthatóvá teszi a banki ajánlatokat. Továbbá a jogszabályban rögzített alacsonyabb elő- és végtörlesztési díjakkal számolhatnak a hitelfelvevők.
Az minősített hitelek részesedése az új folyósításokon belül idén márciusra elérte az 50 százalékot, és a piaci verseny élénküléséhez vezetett.
A tisztességes hitelezés érdekében az MNB 21 jogszabálysértő pénzügyi intézménnyel szemben lépett fel és 19 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki, illetve 11 banknál érte el a szerződési feltételek módosítását.
A fogyasztók megfelelő tájékoztatásának megsértéséért 65,5 millió forint bírságot róttak ki, és továbbra is kiemelt kockázatként tartják számon a fogyasztók tájékoztatásának hiányosságait.
Az értékesítés során feltért jogsértések közül kiemelte a bevásárlókártyaként értékesített hitelkártyákat, illetve az árubemutatóval egybekötött termékeladás során nyújtott hiteleket.
Mint ismeretes, ma már tilos árubemutatóval összekapcsolni a termékértékesítés.
Továbbra is jelentős kockázat a fogyasztók megfelelő tájékoztatása a pénzpiacokon. Az MNB tavalyi vizsgálatai számos súlyos és kevésbé súlyos hibát tártak fel a pénzügyi intézmények jelzáloghitel-nyújtást megelőző kommunikációjában, többek közt az előtörlesztési vagy a szerződéshez kötődő biztosítóválasztási szabályok, az indokolatlanul visszavont kamatkedvezmények vagy felszámított többletdíjak, illetve az aránytalan okok miatt felmondott ügyfélszerződések miatt.
A kézizálog-hitelezőknél egyebek mellett a teljes hiteldíjmutató (THM) és a reprezentatív hitelpélda nem megfelelő feltüntetése, s a THM nem megfelelő számítása jelentett visszatérő hiányosságot.
Változatlanul kiemelt jegybanki kontroll szükséges a követelésvásárlási tevékenység esetén.
Az életbiztosítási piacon az MNB etikus biztosítási koncepciójának hatására történt piactisztulás és költségcsökkenés kedvező állapotának fenntartása a cél. A unit-linked befektetési életbiztosításoknál az MNB elvárás a biztosítási időszak lejárta előtt az ügyfelek együttműködő tájékoztatása.
A lakásbiztosításoknál a piaci verseny további erősítése, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál pedig az elektronikus kapcsolattartást választó ügyfelek e-mailes (esetleg az ügyfél hibájából előálló) kommunikációjának zavarából előálló problémák fogyasztóbarát kezelése szükséges.
Változatlanul lényeges fogyasztóvédelmi feladat a hazai vagy külföldi pénzügyi felügyeletek hatókörébe sok esetben nem tartozó eszközök, így a kriptovalutákkal kapcsolatos ügyfélkockázatok tudatosítása.
Tavaly a pénzpiaci, biztosítási és tőkepiaci intézményekhez összesen mintegy 365,7 ezer lakossági ügyélpanasz érkezett. Mivel e szektorokban 2017 végén közel 44 millió lakossági szerződést tartottak nyilván, így átlagosan ezer lakossági szerződésre 8 panaszt tettek az ügyfelek.
Az MNB-hez az előző évben közel 33 ezer fogyasztóvédelmi kérelem és ügyfélszolgálati megkeresés érkezett, ami csökkenés az előző évhez képest.
Egy, az MNB által megrendelt felmérés szerint
a magyar fogyasztók 27,4 százaléka tágabb értelemben sérülékenynek számít a pénzügyi tudatosságát, illetve pénzügyi helyzetét vizsgálva
. Ezt az arányt a továbbiakban a pénzügyi tudatosság erősítésével lehet csökkenteni.
E cél elérése érdekében az MNB évi 5 tematikus fogyasztóvédelmi kampánnyal, a Pénzügyi Navigátor eszközrendszerrel, valamint valamennyi kommunikációs felületével segíti a fogyasztók döntések előtti tájékozódását.
Az idei évre immár országosan, minden megyeszékhelyen – s rendszeres kitelepülései révén más településeken is – elérhetővé vált
Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat, amely indulása óta több mint 50 ezer ügyfél megkeresését intézte.