A Világbank felmérésének eredménye szerint, bár a bankszámlával rendelkezők száma növekszik globális viszonylatban, a növekedés nagyját valójában az újraaktivált, használatba vett számlák adják.
A 2014-2017-es időszakot felölelő elemzés szerint a 2014-es 61 százalékról 67 százalékra nőtt 2017-re a bankszámlával rendelkezők aránya a bolygó teljes népességén belül.
A helyzet azonban az, hogy a növekedés jelentős részét az aktivált számlák adják.
Az ettől a hatástól megtisztított adatok szerint
a növekedés valójában csekély mértékű volt a hároméves időszakban, 52 százalékról 53 százalékra.
Ez az arány a szegény és a közepes jövedelmű országokban még alacsonyabb. A vizsgált időszakban 44,4 százalékról 45,4 százalékra nőtt az arány.
A legfurcsább fejlemények azonban Indiában történtek. Itt mintegy 370 millió – jogilag nagykorú – lakosnak van legalább egy, alapvető szolgáltatásokat biztosító számlája. Ez több mint 20 százalékos növekedés a néhány év alatt.
Ugyanakkor a számlák nagyjából felét egyszerűen nem használják tulajdonosaik.
Ennek részben az is oka, hogy a számlatulajdonosok jelentős része nincs tisztában azzal, milyen műveleteket lehet a számlájával megoldani, vagy hogyan bonyolítsa elektronikusan a tranzakcióit.
Több országban ugyanakkor csökkent is a felnőtt lakosság körében a bankszámla ellátottság aránya. Nigériában esett a legnagyobbat a mutató, közel 5 százalékot három év alatt, valamivel 40 százalék alá.
Az adatokból más is kiderül, illetve elemzéssel megállapítható.
Az egyik ilyen, hogy világszerte mintegy 235 millió olyan munkavállaló van, aki nem banki ügyfél, és mezőgazdasági dolgozóként fizetését készpénzben kapja.
Ezek többsége Afrika és Ázsia nagy mezőgazdasági térségeiben élnek, de például Ukrajnában is állandónak tekinthető jelenség a csak készpénzes kifizetés.
Ugyanígy figyelemre méltó az is, hogy rengetegen fizetik megélhetéshez kapcsolódó számláikat készpénzzel akkor is, ha van bankszámlájuk.
Az egyik pénzügyi elemzőnél megjegyzik: a bankoknak valami igazán „szívhez szólót” kell kitalálniuk az ügyfelek megszólításához, hogy azok használják a bankszámlákat és azok szolgáltatásait. Az elemzés eredményei azt mutatják, pusztán az nem elegendő, hogy rávegyék az embereket bankszámla nyitására.