Elméletben minden internetes vásárló álma egy olyan szállítási mód, amivel a fizetés után pár perccel már meg is kaphatja a rendelt termékeket. A valóságban viszont ez az egyik legnagyobb kihívás, ami az e-kereskedelmi szakma előtt áll. A logisztika összetett és erőforrás-intenzív feladat, és bár a technológia gyakorlatilag rendelkezésre áll, meredek szabályozási akadályok és bonyolult bürokrácia nehezíti - írja Zentai András a Kosárérték.hu-n.
A drónok az önvezető autókhoz hasonlatosan terjedhetnek el a jövőben a cikkíró szerint. Bár mindkét technológia készen áll a használatra, előnyeik is vitathatatlanok, azonban a társadalmi elfogadottságra és a fogyasztói bizalomra még várni kell. Az egyik legnagyobb online kereskedő, az Amazon például a tavalyi év során mintegy 5 milliárd rendelést szállított ki Prime előfizetői részére. Ennek költségei mintegy 20 milliárd dollárra rúghatnak, ezért nyilvánvaló, hogy bármire, ami képes csökkenteni ezt a költséget, azonnal lecsap a kereskedő.
Az ARK Investing becslése szerint
a drónokkal a szállítás csomagonkénti önköltségi ára 1 dollár körüli összegre csökkenthető.
Tehát a fenti példával élve évi 15 milliárd dollárt spórolhatna a drónok bevezetésével az Amazon, csak önmagában a kiszállításon. A McKinsey tanácsadó cég adatai szerint
a vásárlók az esetek 86 százalékában azért hagyják el a kosarat, mert a szállítási költséget sokallják.
A dróntechnológiába éppen ezért a nagy logisztikai, kereskedő cégek fektetnek be a legtöbbet, így az Amazon is. A tesztelés alatt álló Prime Air szolgáltatásuk 30 percnél rövidebb házhozszállítást ajánl néhány amerikai, angliai és izraeli városban akkor, ha a cím a logisztikai központtól 15 kilométerre van. A súlyhatár tekintetében, az Amazon csomagjainak 90 százaléka a 2300 grammos súlyhatár alatt van, így a drónos szállítás nem jelent akadályt.
Mivel a közúti szállításban mindig az utolsó 1 mérföld a legdrágább, ezért a UPS másképp vonná be a drónokat:
a gépezetek csak az utolsó szakaszon szállítanák házhoz a csomagokat, miközben a sofőr már a következő címre tartana.
A drón a kézbesítés után utolérné a szállító járművet. A cég 66 ezer kiszállító sofőrt foglalkoztat, így ha ők csak napi 1 mérfölddel kevesebbet vezetnek, az máris 50 millió dollárt jelentenének a cégnek, pedig ez csak napi egy kiszállításra eső költségcsökkentés, szóval van még tér jelentős további költségcsökkentésre.
A teljes cikk itt olvasható el.