A „szocializmusellenes tevékenységek visszaszorításaként” nevezik azt a gyakorlatot a latorállam hatóságai, amikor közvetlenül ellenőrzik a termelést az egyes gazdasági szektorokban és jóvá nem hagyott tevékenységek vagy visszaélések után kutatnak.
A Daily NK friss beszámolójából kiderül, bár az ország többi részén visszafogták a kampányt és a lakosság vegzálását, az elzárt állam legfontosabb halászati térségében megnőtt a feszültség a hatóságok és a halászok között.
A friss jelentések szerint az állami szervek egészen döbbenetes jelenséggel találkoztak Észak-Hamjong egyik halászati társaságának ellenőrzésekor.
Bár – ahogy az Origo is megírta – jól érzékelhető jelei vannak a szigorú, tervutasításos gazdaságirányítási koncepció lazulásának Észak-Koreában, az ország hivatalosan továbbra is szocialista jellegű gazdaságmodell szerint működik.
Így a halgazdálkodás és a halászat is tervszámokkal dolgozik.
A probléma tulajdonképpen kettős.
Az állami tervezésnél ugyanis olyan kvótákat határoznak meg, amelyek teljesítése csak nagyobb kapacitású hajókkal valósítható meg. Ezekből viszont kevés van, a kisebb, lényegében illegálisan dolgozó csónakokkal halászók pedig nem képesek teljesíteni a tervet.
Ha mondjuk hét tonna kalmárt és homokhalat kell kifognunk egy szezonban, jó, ha a felét tudjuk annak hozni kis csónakjainkkal
– nyilatkozta a hírügynökségnek egy névtelen forrás.
A beszámolók szerint, a hatóságok ugyan tisztában vannak azzal, hogy a halászati vállalatok több járművel szállnak tengerre, mint amennyit hivatalosan jeleznek, de nem látják be, hogy még ezek kapacitása sem elegendő a tervezett mennyiség kiemeléséhez.
Azt is hozzátették, ha valaki saját költségén szerez be egy hajót, és a saját kapitánya lesz, akkor azért cserébe semmilyen kompenzációt nem kap az államtól. Pusztán a kifogott zsákmányért, de meglehetősen csekély fizetséget.
A hatóságok ugyanakkor nem tűrik a korrupciót, vagy a „maszekolást”. A hírek szerint az ellenőrzésnél az verte ki a biztosítékot, hogy az említett tartomány vállalatánál 30 hajónak kellett volna szolgálatban lenni.
Kiderült, hogy ehelyett mintegy 300, főként kisebb alkalmatossággal folyik a halászat.
A hatóságok szerint ez megengedhetetlen, mivel a hivatalosan regisztrált halászhajók ugyan leadják a kapitányaik számára előírt mennyiséget, ám a potyahalászok a zsákmányt máshol – elsősorban Kínában – értékesítik.
Az államot ezzel kár éri, méghozzá úgy, hogy a halászati táraság tulajdonképpen fedezi az illegális tevékenységet.
Egy másik forrás szerint viszont a halászok ellenérzéssel fogadták a hatóság intézkedését a potyahalászat beszüntetésére, mivel az megélhetésüket veszélyezteti.
Álláspontjuk szerint ezt a szempontot az állam egyszerűen figyelmen kívül hagyja,
a döntéssel viszont tönkremehet a régió halászati szektora is.
A szervek szerint viszont tűrhetetlen, hogy tartományi szinten már 2300 körül van a nem regisztrált halászhajók száma. A vállalatnál pedig számos kapitányt egyszerűen kirúgtak, amikor kiderült a tilosban halászás.