Az influencer marketing hosszú múltra tekint vissza. Dumas, Verne Gyula, XIII. Leó pápa, néhány név, amely jól mutatja, hogy véleményvezérek minden korban léteztek, de a XXI. századi technológiának köszönhetően a mai influencerek már a különböző internetes platformokon szólítják meg az embereket.
A pápával és az adott kor legsikeresebb íróival, felfedezőivel hirdetni a termékünket már az 1800-as években is jó ötletnek tűnt. Akkoriban a kokainos bor népszerűségének többek között az is jót tett, hogy még az orvosok is ajánlották jótékony hatása miatt. Igazán azonban akkor futott be a Vin Mariani néven ismert ital, miután a termék kitalálója rájött:
ha küld egy-egy karton ingyen italt a kor híres embereinek, akkor cserébe megemlítheti őket a hirdetésekben.
A XIX. század végének egyik első sikeres influencer kampányának hatására kokainos bort ivott Verne Gyula, Alexander Dumas, Emile Zola, Sir Arthur Conan Doyle, Edison, de még XIII. Leó pápa is – egészen addig, amíg ki nem derült, hogy a kokain addiktív és káros. A világ egyik legnépszerűbb és legismertebb „influencerére” a Coca-Cola csapott le 1923-ban, amikor is a Mikulás lett az üdítőmárka arca. Azóta pedig évről évre minden karácsonykor érdeklődve várjuk kedvenc üdítőitalunk reklámját, amelyben lassan már 100 éve a fehér szakállú népszerűsíti a terméket.
A XX. század közepén átalakult a piac, és ennek megfelelően már nem feltétlenül a termék, hanem inkább az életérzés eladása került középpontba.
Éppen ezért kezdtek el a cégek híres színészekkel, sportolókkal és énekesekkel reklámozni. A különböző termékeket a celebritások mellett olyan ikonikus karakterek, mondhatni korai véleményvezérek is reklámozták, mint a legendás Marlboro Man, aki akkoriban a férfias alkat megtestesítője volt.
A XXI. század modern influencer marketingjének jó példája Cristiano Ronaldo és a Nike egymillió dolláros reklámszerződése. Bár a világ egyik legnépszerűbb futballistája offline karrierje miatt ismert, mégis olyan masszív követőbázissal rendelkezik a különböző közösségi médiafelületeken, hogy a Nike élethosszig tartó szerződést kötött az aranylábú focistával.
Nálunk is egyre ismertebb a marketingnek ez a formája. Dukai Regina több mint 300 ezer Instagram-követőjével az egyik legnépszerűbb közösségimédia-felhasználó Magyarországon. Szerinte arra érdemes figyelni, hogy ne csak egy adott kép legyen jó, hanem az Instagram-oldal is legyen egységes. Ő úgy tekint az Instagramra, mint egy személyes fotóalbumra, amit telerak szép képekkel. A célja pedig, hogy aki az oldalára téved az pozitív, inspiráló tartalmakkal találkozzon.
Iszak Eszti szerint figyelni kell arra, hogy mire mozdulnak a követők, mi érdekli őket, és azt a vonalat kell erősíteni, ha valaki sikeres közösségimédia-felületet szeretne. Eszti igyekszik változatos tartalmakat feltölteni oldalára, és nagyon szereti az utazós képeket. Kitért arra is, hogy fontos a filterek megfelelő használata, hiszen ezzel a trükkel jól fel lehet dobni egy-egy képet. Annoni Zita, az Influencer Fesztivál másik fellépője egy megfázást is „bevállalt” a tökéletes fotóért, Mádai Vivien pedig az őszinteségre és hitelességre esküszik, ha a közösségi média felületeiről van szó.
Az egynapos fesztiválon, szeptember 19-én, a sztárvendégek mellett a hazai közösségi oldalak legnagyobb alakjai is beszélnek majd az influencer marketingről és arról, hogy mi szükséges ahhoz, hogy valaki véleményvezér legyen. De nemcsak influencer oldalról mutatják be a szervezők a piacot, hanem megszólalnak a kommunikációs iparág meghatározó szereplői, top marketingvezetői és márkatulajdonosai.
Emellett kiderül az is, hogy miért van több női influencer, mint férfi, de a sztárvendégek arról is beszélnek majd, hogy milyen nehézségekkel kell szembenézniük, és mik a hátrányai és előnyei annak, ha valaki „kirakatban” éli az életét.
De nemcsak az Instagram-influencerekről lesz szó, hanem a YouTube-közösségről is, és ennek kapcsán kiderül: milyen tartalmak hasítanak mostanában a világ legnagyobb videómegosztó portálján.