A Ryanair sokáig nem ismerte el a szakszervezeteket, majd tavaly októberben a személyzet hiánya miatt bejelentett járattörlések óta több országban is megkezdhette tevékenységét pilóta- illetve légiutas-kísérő érdekképviselet.
A légitársaság személyzete elsősorban a munkakörülményekre panaszkodik. Állításuk szerint az ivóvízért is fizetniük kell a fedélzeten, betegszabadságra pedig csak akkor mehetnek, ha személyesen jelennek meg az orvosi igazolással. Emiatt a személyzet 34 pontból álló, a munkakörülményeiket javító követelést fogalmazott meg.
Alább olvasható a dolgozói követelések egy része:
Miután nem sikerült megállapodniuk a feleknek, Olaszországban a légiutas-kísérők 24 órás munkabeszüntetést hirdettek július 25-re, míg Spanyolországban, Portugáliában és Belgiumban július 25-én és 26-ám tartanak 48 órás munkaleállást. A beszámoló szerint a légitársaság belga személyzetének legalább 80 százaléka vesz részt a sztrájkban. Spanyolországban napi 200 járat törlésével számolnak.
A munkabeszüntetések miatt a napokban 2400 járatból több százat töröl az ír diszkont cég.
A La Libre Belgique lap értesülései szerint Belgium mindkét jelentős repülőterén, a brüsszeli Zaventem és a fővárostól mintegy 55 kilométerre, délre található Charleroi nemzetközi repülőterén is komoly fennakadásokra, késésekre, torlódásra és zsúfoltságra lehet számítani.
Budapest is érintett a Ryanair történetének legnagyobb sztrájkjában, hiszen a légitársaság bejelentette, hogy törlik a szerdai és csütörtöki Budapest és Barcelona között közlekedő járatot, emellett a két csütörtök esti - a Brüsszel melletti - Charleroi-ra közlekedő járat sem indul el.
Spanyolországban is megkezdődött a sztrájk, pedig a felek még délelőtt is tárgyaltak, de nem született megállapodás. Az El País című spanyol lap szerint utasok tömege álldogál bizonytalanul a reptereken, hiszen senki nem tudja, hogy mi lesz a járatával.
A madridi Adolfo Suárez-Barajas reptéren a Ryanair utasoknak útmutatót osztottak ki, amelyben leírják hogyan kell kapcsolatba lépni az ügyfélszolgálattal.
Az El País arról is ír, hogy a légitársaság az elmúlt napokban értesítette az érintett utasok egy részét, sokuknak pedig alternatív járatokat vagy a jegy teljes árának visszatérítését is felajánlották, viszont további kompenzációra nem számíthatnak. A Ryanair szerint a sztrájk egy "rendkívüli körülmény" ezért nem kötelesek 250 és 600 euró közötti kártérítést fizetni.
A Ryanair arra figyelmeztette a pilótákat és a légiutas-kísérőket, hogy néhányan elveszíthetik állásukat, ha elhúzódnak a héten kezdődő sztrájkok. Az egyik elemző szerint a sztrájk hangulatromboló, és rövid távú kockázatot jelent a nyereségre nézve, hosszabb távon azonban nem befolyásolja a Ryanair verseny- és pénzügyi helyzetét.
Az El País szerint a Ryanair csökkentené járatainak számát és nagy volumenű elbocsájtásokat is terveznek, ha a sztrájkok folytatódnak. A vállalat negyedéves profitja 20 százalékkal csökkent az előző évihez képest, a cég szóvivője pedig elmondta, hogy a nyár során további sztrájkokra számítanak.
A vállalat közleménye szerint ha a szükségtelen sztrájkok továbbra is negatív hatással lesznek az utasokra és a jegyárakra, akkor a cégnek nincs más választása mintsem újragondolni a terveit a téli időszakra, ez pedig minden bizonnyal járatszám csökkentéssel és leépítésekkel járna.
Írországban már lépett is a vállalat, hiszen az ottani sorozatos sztrájkok miatt a Ryanair a téli menetrend kezdetétől, október 28-tól minden ötödik dublini bázisú repülőgépét Lengyelországba helyezi át. Dublinban így 30 helyett 24 Boeing B737 gép állomásozik majd, ami egyúttal több mint száz pilóta és kétszáz utaskísérői állás megszűnését is jelenti.
A Ryanair emellett ellentámadásba lendült és megpróbálja kényelmetlen helyzetbe hozni a dolgozóit azzal, hogy a honlapjukon nyílvánosságra hozták a pilóták fizetését.
Kicsivel több mint egy hete úgy indult el a Budapest-Las Palmas járat, hogy az utasokat ugyan elvitte, azonban csomagjaikat már nem, így 70-80 utas poggyász nélkül kezdte a nyaralását a Kanári-szigetekre. A járattal már a Liszt Ferenc repülőtéren is gond volt, mert a csomagfeladás is órákig tartott. Az utasokkal azonban csak a Las Palmas-i terminálra érkezéskor közölték, hogy a pilóta nem várta meg amíg befutnak a késve érkezett bőröndök, ezért azokat Budapesten hagyta.
A hétvégén megint a Budapest-Las Palmas járaton voltak gondok a csomagokkal.
Ekkor viszont már Budapesten, a felszállás előtt közölték az utasokkal, hogy a csomagokat nem szállítja el a gép, a túlsúly miatt. A Ryanair választási lehetőséget is kínált az utasoknak: vagy maradnak a gépen és három nap késéssel megkapják a bőröndjeiket, vagy leszállnak. Erre a felháborodott utasok közül nagyjából ötvenen leszálltak és elállták a gép útját a kifutópályán, mások pedig a poggyászaikból próbálták kiszedni azokat a dolgokat, amelyekre mindenképp szükségük lehet.
A két csomagbotrány nemcsak a Ryanair utasait háborította fel, hanem a fővárosi kormányhivatalt is, ahol eljárást indítottak az ír légitársaság ellen. A hivatal közlemény szerint a légitársaság sorozatos, a poggyászkezeléssel kapcsolatos incidensei miatt György István budapesti kormánymegbízott azonnali, átfogó vizsgálatot kezdeményezett.
A vizsgálatba bevonták a hivatal fogyasztóvédelmi főosztályát is.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) hétfőn azt közölte, hogy a Ryanair tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt és az utasok által kifizetett szolgáltatásait. A poggyászok késése esetén is jár kártérítés a fogyasztónak a légitársaságtól, nem csak a csomagok sérülése, elvesztése után