Az elmúlt években az amerikai textilipar stabilizálódni látszik, miután korábban több ezer állás veszett el és számos gyárat be kellett zárni, ahogy az USA megnyitotta a kereskedést Kínával és más országokkal. Ennek az iparágnak pedig különösen kedvező, hogy Donald Trump amerikai elnök meg akarja védeni a hazai feldolgozóipart, és ennek érdekében Kínával is kész szembeszállni – írja a Bloomberg.
Mi több, a nemrég kivetett 36 milliárdos vámok, illetve az azóta belengetett további 200 milliárd még nem is lenne elég a textiliparnak. Az olyan textíliák ugyanis, mint a szövetek vagy a fonalak számos termékben megjelennek a ruházati cikkektől a biztonsági övekig.
Vagyis ezeknek a végtermékeknek a védelme (vámokkal) elvileg fellendíthetné az amerikai cégek üzleteit, mivel jelentősen megnőhetne a kereslet az USA-ban gyártott textíliákra.
Trump azonban eddig próbálta elkerülni a végső fogyasztási cikkek büntetését, mivel neki sem áll érdekében, hogy szavazókat veszítsen azzal, hogy jelentősen megdrágulnak a termékek az amerikai piacon.
Ezen a ponton azonban még az USA-n belül is ellentétes érdekek állnak szemben. A késztermékekre kivetett vámok ugyanis komoly csapást jelenthetnének az amerikai kiskereskedelmi cégek számára, akik igen nagyban támaszkodnak kínai termékekre, és ezek segítségével tudják relatíve alacsonyan tartani a boltok polcaira kerülő árukat. A vámok kivetése tehát végső soron magasabb árakat és a munkahelyek elvesztését eredményezné.
Az Egyesült Államok és Kína közti konfliktus tehát nagyobb tehertételt is jelenthet, ha a Trump beváltja a 200 milliárdos fenyegetését, amely az eddigiek szerint
olyan végtermékeket is érinthet már, mint a táskák, a baseballkesztyűk vagy a légkondicionálók.
Nem véletlen, hogy most már az is felmerült, hogy az Apple ellátási láncát – és így akár az iPhone gyártását – is elérhetik a vámháború hullámai, ha a helyzet tovább fokozódik.
Miközben tehát az amerikai vállalatok egy tekintélyes része az emelkedő költségektől és a magasabb inflációtól retteg, a textilipar velük szemben állva igencsak támogatja az agresszív amerikai kereskedelmi politikát Kínával. Ahogy ugyanis a 2000-es évek elején felpörgött a kereskedelem a két ország között, majd Kína belépett a Kereskedelmi Világszervezetbe (WTO), az amerikai textiliparban majdnem 800 ezer álláshely veszett el.
Ráadásul ha Trump valóban érdemben szeretné csökkenteni a Kínával fennálló kereskedelmi deficitet (amely tavaly 375 milliárd dolláros volt), akkor a textilipar, illetve az ehhez kapcsolódó termékek, egészen nyilvánvaló célpontot jelentenének. A számok ugyanis azt mutatják, hogy míg 1999-ben az USA 8,5 milliárd dollárért importált textíliákat és ruházati cikkeket Kínából, és csupán 176 millió dollárban exportált,
tavaly ez már 45 milliárdos import és még mindig kevesebb mint 1 milliárdos export volt.
Mindez tehát azt eredményezte, hogy csak a textíliák és a ruházatok területéről 44 milliárd dolláros kereskedelmi szakadék keletkezett a két ország között.
Nem meglepő tehát, hogy a textilipar örül a Trump által bevezetett és beígért vámoknak, azonban a jövő egyik nagy kérdése az lesz, hogy az amerikai iparágak érdekei milyen formában kerülnek majd szembe egymással, ha folytatódik a kereskedelmi háború – és mindez hogyan érinti majd a fogyasztókat, akik nem utolsósorban választók is.