Az Országgyűlés július 20-án elfogadta és jelenleg kihirdetésre vár az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslat, amely a piaci igényeknek megfelelően módosít
az ún. SZIT törvényen,
ezáltal vonzóbbá téve ezt a befektetési formát, így várhatóan még több társaság dönt majd a SZIT-té alakulásról – közölte a Deloitte.
A szabályozott ingatlanbefektetési társaság, azaz SZIT a magyar jogban 2011 óta létező társasági forma, a Nyugat-Európában évtizedek óta létező és népszerű Real Estate Investment Trust magyar megfelelője. A társasági formával természetesen jogszabályi kötöttségek is járnak, a legfontosabb, hogy
csak nyilvános formában működhet, alaptőkéjének legalább 25 százalékát tőzsdére kell vinnie, de vállalva egy közkézhányad-részesedési korlátot
(ez esetben azt, hogy egy szereplő kezében sem lehet több 5 százaléknál).
Ami miatt a befektetők ráharaphatnak, hogy osztalékként kifizethető eredményének legalább 90 százalékát elérő mértékű osztalékot kell fizetnie. A konstrukció emellett számos adóelőnnyel járt eddig is.
A törvénymódosítás tisztázza a SZIT által végezhető tevékenységek körét, bővíti a SZIT által kibocsátható részvényfajtákat, továbbá összhangba hozza az osztalékfizetési szabályokat a Polgári törvénykönyvvel (Ptk.), biztosítva a részvényesek döntési jogát. Bár a magyar jogrendszerben hét éve léteznek SZIT-ek, azonban
a NAV 2017-ig egyetlen társaságot sem vett SZIT-ként nyilvántartásba.
Ennek oka az a szigorú szabályozás volt, amelyet 2017 óta többször is koncepcionálisan módosítottak. A változtatások beváltak, aminek köszönhetően egyre több társaság dönt úgy, hogy eleget tesz az európai mintáknak megfelelő szabályozásnak, ezzel további tőkét bevonva az ingatlanszektorba. Így döntött a WestEnd City Center is.
Az elfogadott törvénymódosítás legfontosabb változásai a következők:
Jelenleg a SZIT törvény előírja, hogy az éves beszámoló elfogadását követő 15 munkanapon belül a SZIT üzleti tevékenységével elért eredményéből legalább a szabad pénzeszközeinek 90 százalékát, mint elvárt osztalékot, köteles kifizetni a részvényeseinek. Látható, hogy a hatályos szabályozás nem veszi figyelembe a Ptk. által a részvényesnek adott döntési szabadságot, ami korlátozást jelentett a részvényesek számára. Ez a korlátozás sokakat visszatarthatott a SZIT státusz megszerzésétől.
A gyakorlatban a SZIT törvény által meghatározott tevékenységi körök több értelmezési kérdést vetettek fel, úgymint, hogy a SZIT-ek valamint a projekttársaságaik végezhetnek-e klasszikus ingatlanfejlesztői tevékenységet. A törvénymódosítás eloszlatja a korábbi értelmezési kérdéseket és a SZIT-ek a piaci gyakorlatnak megfelelően fejleszthetnek ingatlant.
A hatályos szabályozás szerint a SZIT-ek kizárólag törzsrészvényt, valamint dolgozói részvényt bocsáthatnak ki. A módosításnak köszönhetően ezentúl a SZIT-ek elsőbbségi részvényeket (az osztalékelsőbbségi és a vétójogot biztosító szavazatelsőbbségi részvény kivételével) is kibocsáthatnak majd. Ezzel a jogalkotó lehetővé tette, hogy a Ptk. által biztosított korlátokon belül a főrészvényesek akár szavazatelsőbbségi részvénnyel is rendelkezzenek, ezzel biztosítva számukra a SZIT irányítását, és lehetővé téve hogy a részvények minél nagyobb hányada kerüljön a közkézhányadba tartozó részvényesek kezébe.
Az új szabályoknak köszönhetően a SZIT előírások még inkább összhangba kerültek a piaci elvárásokkal, a gyakorlat által felvetett kérdéseket a jogalkotó tisztázta, ezáltal is vonzóbbá téve ezt a befeketési formát.
Az új szabályok alapján arra számítunk, hogy egyre több SZIT alakul, ezzel további tőkét bevonva az ingatlanszektorba
– mondta el dr. Erdős Gábor a Deloitte Legal irodavezető ügyvédje.