Homokvihar és állandóan fagypont körüli talaj – azaz a permafroszt –, erdőségek, szédítő és egyben oxigénhiányos magasságok: ezek mind megtalálhatók a tibeti fennsíkon, a világ minden bizonnyal legnehezebb terepeinek egyikén.
A tibeti régióban zajló vasúti fejlesztéseknek elsődlegesen gazdaságösztönző célja van, ami persze együtt jár később a mobilitás erősödésével. A kínai vezetés tervei között szerepel ugyanis, hogy a jövőben megindítja a tibeti fennsík egyes pontjain a még érintetlen nyersanyagkészletek kitermelését – szén, olaj, gáz –, valamint
megkezdi a régió felzárkóztatását Kína fejlettebb tartományaihoz.
Peking célja az, hogy Lhásza - vagyis a tibeti térség központja - könnyedén, közvetlenül megközelíthető legyen vasúton a szomszédos tartományok nagyvárosaiból, elsősorban Kunming városából, Jünnanból, másrészt Ürümcsiből, amely az ország nyugati, legnagyobb területű tartományának, a Hszincsiang–Ujgur autonóm területnek a székhelye.
A nem mindennapi kihívásokat jelentő terepen azok a mérnökök egy része is dolgozik, akik korábban részt vettek a 2006-ban megnyílt, Tibetet Csinghaj tartománnyal összekötő, mintegy 2000 kilométer hosszú szakasz megvalósításában.
A Xinhua állami hírügynökség emlékeztetett arra, hogy a Szecsuán-Tibet vonal építése már 2014-ben megkezdődött. Várhatóan 2025-re készül el, és akár 160 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekedhetnek rajta vonatok.
Az 1630 kilométeres vonalat - melyre gyakran úgy utalnak, hogy a Világ Tetején épülő vasúti összeköttetés - 15,2 milliárdos, azaz
több mint 4000 milliárd forintos költségvetéssel épül.
Egyes szakaszai között akár 3000 méteres szintkülönbség is lehet.
A képre kattintva galériában láthat képeket arról, hol és hogyan építi Kína a vasúthálózatot a legnehezebb terepviszonyok között!
A tibeti fennsík nem csak a terep miatt jelent nagy kihívást. Ebben a magasságban már olyan ritka az oxigén, hogy a megépülő vonalakon speciális kialakítású, keringető rendszerrel ellátott szerelvényeket kell majd közlekedtetni, amelyek a legtöbb szakaszon legfeljebb 100 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak.
Lhásza jelenleg Pekingből, Kantonból, Sanghajból csak Csinghajon át érhető el, amely összeköttetés a Tanggula-szoroson át épült. A legmagasabb pontja, ahol szerelvény közlekedik, a tengerszinttől számított 5072 méteren van.
Ha a tervezett új vonalak is megépülnek, a tibeti fennsíkon fog futni a világ legmagasabban épült vasúthálózata.
A készülő fővonalak több szakaszban készülnek, és teljesen elektromosak lesznek.