A világ legnagyobb e-kereskedelmi vállalata, az Amazon 2017-ben 5 milliárd Prime csomagot vitt ki előfizetőinek. Ennyi csomag kiszállítása azonban egyáltalán nem egyszerű, annak ellenére sem, hogy a vállalat sajátja mellett
olyan külsős cégekkel is együttműködik, mint a FedEx, a UPS vagy a USPS.
A Business Insider tényfeltáró cikkében 31 jelenlegi és egykori Amazon-csomagszállítót kérdeztek nyolc hónapon át, ők pedig beszámoltak tapasztalataikról. Ezek között volt az alacsony túlóradíj és a szoros menetrendhez kötött munkaidő is, aminek köszönhetően gyakran már veszélyes sebességgel kellett száguldozniuk az utakon, valamint kihagyniuk az étkezéseket és a pisilést is az autóban kellett megoldaniuk.
Néhányuk szerint nem az Amazon a hibás, hanem a külsős csomagszállító cégek, mások viszont úgy gondolják, hogy éppen az Amazon helyezi ezeket a vállalatokat elképesztő nyomás alá. Az utóbbiak azon a véleményen vannak, hogy az olcsó munkaerő komoly fegyver az Amazon kezében, ráadásul közvetlenül nem is tartoznak felelősséggel a szállítókért, hiszen a munkát más vállalatokra bízzák.
Ráadásul nagyon könnyű jelentkezni az Amazonhoz külsős csomagszállítónak.
Mindössze egy online jelentkezési lapot kell kitölteni, rendelkezni kell kocsival és biztosítással. A honlap szerint már 10 ezer dollárból el lehet indítani ezt a vállalkozást és még logisztikai tapasztalat sem kell hozzá.
Az Amazon szerint azonban közel sem olyan rosszak a körülmények, mint ahogyan azt a csomagszállítók elmondják. A fizetésük megfelel az ipari sztenderdeknek, hiszen vagy 125 és 150 dollár közötti összeget kapnak naponta vagy pedig 13 és 15 dollár közötti összeget óránként. Jim Blanchard, a Courier Distribution Systems képviselője szerint ezáltal a mélyszegénységben élő amerikaiaknak is van lehetősége felzárkózni.
Több csomagszállító azonban arra panaszkodott, hogy gyakran kihasználja őket a vállalat.
Van, akinek egészségügyi juttatásokat ígértek, de nem tartották a szavukat. Egy volt alkalmazott arról számolt be, hogy a munkáltatója azt ígérte, hogy az első 90 ledolgozott nap után megkapja az egészségügyi juttatásokat. Őt kevesebb mint egy nappal a határidő lejárta előtt rúgták ki.
Voltak olyan csomagszállítók, akik arról beszéltek, hogy hiába dolgoztak jócskán többet heti 40 óránál, a vállalat nem fizetett nekik a túlóráért. A Business Insider felkérésére részt vevők közül pedig 13-an mondták azt, hogy a fizetésük egyáltalán nem érkezett meg.