Az Apple után kedden egy másik amerikai vállalat is megütötte az ezermilliárd dolláros piaci értéket. Az Amazon a nap folyamán 1,9 százalékot emelkedve elérte a 2 050,50 dolláros árfolyamot, amivel meghaladta az ezer milliárdos piaci értékhez szükséges 2 050,27 dolláros szintet. A piaczárásig azonban az erősödés enyhült, a nap végére pedig az értéke nagyjából 995 milliárdon állt.
Nem szabad azonban elfeledni, hogy az Amazon milyen tempóban érte el a varázslatos ezer milliárdos kapitalizációt.
Míg az Apple-nek ehhez 38 évre volt szüksége, addig Jeff Bezos cégének mindössze 21 év kellett
– írja a CNBC. Hasonlóság , hogy mindkét cég az alapvető termékeinek folyamatos fejlesztésével lépett be az ezermilliárdosok elit klubjába, azonban fontos különbség, hogy az Amazon rendkívül gyorsan tudta diverzifikálni a működési portfólióját, és jutott el az online kiskereskedelemtől a felhőalapú szolgáltatásokig.
Az elemzés szerint van néhány olyan kulcsfontosságú terület az Amazon számára, amely további erőteljes növekedést generálhat, és talán hozzásegítheti a társaságot a 2 ezer milliárdos értékeltséghez.
Az elmúlt években az Amazon növekedésének valódi motorját a felhőalapú webes szolgáltatások (Amazon Web Services, AWS) adták. A jelenlegi ütemterv alapján az üzletág majdnem 25 milliárd dolláros bevételt hozhat a cégnek a következő 12 hónapban, és a távolabbi jövőben is az AWS lehet az Amazon bővülésének gerince.
A legutóbbi negyedévben az AWS bevételei 49 százalékkal bővültek, ami visszapattanást jelentett a tavalyi enyhe zsugorodást követően. Ráadásul a folyamatokból kiolvasható, hogy az Amazon egyre több nagy vállalati ügyféllel köt hosszú távú szerződést.
A legfontosabb pedig az, hogy
az AWS az Amazon legnyereségesebb területe, ahogy 65 százalékát adja a cég működési profitjának.
Ez pedig elegendő tőkét eredményez ahhoz, hogy a vállalat beruházhasson más üzletágaiba, fokozva ezzel a széleskörű növekedési lehetőségeit.
A vényköteles gyógyszerek piaca csak az Egyesült Államokban nagyjából 450 milliárdos tételt jelent, vagyis nem meglepő, hogy az Amazon is elkezdett szemezni az iparággal. Jeff Bezos cége idén júniusban tette meg az első lépést a szektor felé, amikor 1 milliárd dollárért fölvásárolta a PillPack nevű online gyógyszercéget. Ha pedig az üzletet lezárják, akkor az Amazon előtt szinte minden amerikai államban megnyílik az út a gyógyszerpiacra, és lehetővé válik azon potenciális ügyfelek megcélzása, akik készpénzzel fizetnek a gyógyszereikért – mindez pedig több milliárd dollárnyi bevételt jelenthet a következő években.
Emellett az Amazon már egy ideje próbálja kiaknázni az egészségügyben rejlő üzleti lehetőségeket. Ennek részét képezik egészségügyi eszközök értékesítése orvosok és kórházak számára, de tervben van saját klinikák megnyitása is a munkavállalók számára.
A vállalat reklámbevételei igen gyors növekedési ütemet mutatnak, és a negyedéves adat legutóbb átlépte a 2 milliárd dolláros értéket. A teljes hirdetési üzletág pedig egy több milliárd dolláros átfogó program része, amely elsősorban hirdetési felületek értékesítésén alapul.
Noha ez a 2 milliárdos szint
még bőven elmarad az olyan óriások teljesítményétől, mint a Google vagy a Facebook, melyek 28, illetve 13 milliárd dollárt hoztak össze hirdetési bevételekből
az idei második negyedévben, de az Amazon még csak most kezdte a terjeszkedést. Ennek fényében viszont jelentős eredmény, hogy a vállalat most már szinte minden platformján elkezdte kihasználni a hirdetési lehetőségeket. Fontos kivétel a Prime Video, ahol a cég elsősorban a fogyasztói élményre fókuszál a bevételek helyett.
Ami azonban igen lényeges, hogy
az Amazonnak hatalmas potenciálja van a reklám területén.
A vállalat ugyanis tonnányi adatot képes összegyűjteni a vásárlóinak fogyasztási szokásairól, ami igen értékes lehet azok számára, akik szeretnének célzottan elérni potenciális vevőket.
Az Amazon a legkevésbé sem titkolja a szándékát, hogy idővel szeretne mesterséges intelligencia (MI) óriássá kinőni. A cég már jó ideje használ MI megoldásokat annak érdekében, hogy személyre szabja a fogyasztóknak szánt termékjavaslatokat, azonban a vállalat szeretne más területekre is betörni.
Ennek egyik eredménye lett, hogy az Amazon mára reális versenytársa lett olyan technológiai óriásoknak, mint a Google mögött álló Alphabet vagy a Microsoft. Ezt úgy sikerült elérni, hogy
bevezette az Alexa nevű MI rendszert, amely egy felhasználói otthonokban használható, az emberi adatokból folyamatosan tanuló hangtechnológia.
Bár az Amazon folyamatosan fejlődik ezen a téren is, a pénzügyi haszon kiaknázásának lehetőségei egyelőre még nem teljesen világosak. Az Alexa kapcsán például kulcsfontosságú eredmény lenne, ha a cég alapvető hangtechnológiaként tudná alkalmazni jövőbeni alkalmazásokhoz.
Ha viszont ez összejönne, akkor lehetőségek egész tárháza nyílna meg. A várakozások szerint ugyanis a hangtechnológia piaca önmagában is háromszorosára nőhet 2023-ig, elérve a 18 milliárd dollárt.
Amikor az Amazon sokak meglepetésére tavaly megvette a Whole Foods szupermarket üzletláncot, világossá vált, hogy
a vállalatnak további tervei vannak a fizikai üzletekkel.
Ráadásul az Amazon szinte azonnal igyekezett a Whole Foods láncot a legfontosabb tevékenységei közé emelni, és a leárazások mellett összekapcsolta Prime kedvezményekkel és más eszközökkel is.
Emellett a társaság az elmúlt években ruházott be fizikai könyvesboltokba, illetve mesterséges intelligencia által támogatott, emberi pénztárosokat nem igénylő GO üzletekbe. Mindez pedig egyértelmű jel arra nézve, hogy Jeff Bezos óriásvállalata a fizikai üzletek terén is további terjeszkedést tervez.