Tavalyhoz képest 2018-ban jelentősen visszaesett azok aránya, akik az elmúlt egy évben bármilyen hamis terméket vásároltak. Ez a 2017-ben mért 40 százalékos arányhoz viszonyítva több mint 12 százalékpontos javulást jelent (27,5%). Közülük ugyan minden második megkérdezett (51,6%) többször is vásárolt hamis árut, de a 2017-es adatokat vizsgálva (53,9%) ez több mint 2, a tavaly előtti arányokat tekintve pedig csaknem 11 százalékpontos csökkenést jelent.
A VOLT Fesztivál látogatóival készített felmérés kitért a hamisításból származó gazdasági károk megítélésére is.
A HENT idén három ifjúsági fesztiválon is részt vett, mivel kiemelten fontosnak tartják a fiatalok minél hatékonyabb elérését, hiszen a hamisítás szempontjából az egyik leginkább érintett célcsoportról van szó.
Németh Mónika, a HENT titkára kiemelte, hogy a hatékony megelőzés érdekében elsősorban azt szerették volna tudatosítani, hogy az olcsóbb, de hamis árucikkek vásárlása során valójában ők is károsultak lesznek. Hozzátette, hogy egyre jobban sikerül megértetni azt is, hogy a hamisítás által okozott gazdasági károk az ő jövőjüket is befolyásolják.
A HENT és a TÁRKI idei közös kutatása azt jelzi, hogy a válaszadókra továbbra sem az esetleges szankciók bírnak elrettentő hatással, hanem sokkal inkább a hamis termék minőségének megbízhatatlanság.
A HENT titkára hangsúlyozta: a korábbi évek tapasztalataihoz hasonlóan az idei kutatás eredményei is egyértelműen azt bizonyítják, hogy a hamis termékek alacsonyabb ára még mindig elég vonzó a fiatalok számára, ráadásul a szankciók sem jelentenek elrettentő veszélyt.
Ami a hamis termékhez való hozzáférés csatornáit illeti, a válaszadók jóval több, mint kétharmada (71%) az internetet, 29%-uk a piacot vagy utcai árusokat jelölte meg a hamis árucikk beszerzési helyének.