A bolthálózatot Jack's névre kereszelték, a Tesco alapítójának, Jack Cohen-nek a tiszteletére. Az új formátumú üzlet a két nagy német hátterű diszkontlánccal kíván versenyezni a vásárlókért, és úgy tűnik, ebben az egyik legfontosabb eszközük az ár lehet.
Ezt erősítik a Tesco ügyvezetőjének, Dave Lewis-nak a szavai is, aki a Jack's bolt megnyitója kapcsán azt mondta, a "legolcsóbbak akarnak lenni" Cambridgeshire-ben.
Sőt, a Tesconál arra számítanak, hogy annyira jók az áraik, hogy az Aldinál alá kell hogy ígérjenek azonknak, és így árverseny alakulhat ki a cégek között - bár ez egyelőre csak a Jack's bolthoz legközelebbi, mintegy 2 perces autóútra lévő Aldi-üzlet kapcsán lehet érdekes.
Az új lánc további üzleteit a következő 6-12 hónapban tervezik megnyitni, várhatóan 15 boltot, számuk a későbbiekben tovább nőhet.
S valóban annyira olcsó a Jack's, hogy a vásárlók rövid idő alatt átpártolnak oda?
Több brit lap mellett, a The Guardian is alaposan utána járt a kérdésnek, érdekes eredményekkel.
Például a margherita pizza feleannyiba kerül a Jack's-ben, mint a Tescoban.
Persze ez önmagában kevés. Egy "rendes" vásárlói kosárnál - a négy lánc, Jack's, Tesco, Lidl, Aldi azonos kiszerelésű termékeinél, a Tesconál a saját márkásokra fókuszálva - azt látni, hogy számos termék esetében valóban a leginkább pénztárcabarát bolt a Jack's, de korántsem az összesnél. Van számos mindennapos fogyasztási cikk, amiben a német láncok lenyomják a Tescot és "kisöccsét" is.
A Jack's választéka egyébként a töredéke lesz a nagy Tesco áruházakénak, bár nem is abban a ligában versenyzik. Míg egy Tescoban nagyjából 25-26 ezer féle termék található meg, addig a Jack's-nél 2600-ra korlátozzák a választékot.
A forgalmazott termékek döntő többsége - nagyjából 70 százaléka - saját márkás.
Ez az arány hasonló egyébként a Lidl és Aldi boltok árukészletének saját márkás arányához.
Dave Lewis kiemelte, hogy a "brit jellegű termékekre" fókuszálnak, és a beszállított áru javát angliai gyártóktól veszik.
Az nyilvánvaló, hogy a működtetést kevesebb dolgozóval képzeli el a Tesco, mint az azonos nagyságú Tesco-boltokét. Ez azért is említésre méltó, mert a hálózat semmiféle online jelenléttel nem rendelkezik, a bolt vásárlói terében pedig lényegében a vonalkódleolvasó számít az egyetlen korszerű technológiai eszköznek.
A cég szerint ugyanakkor nem volt gond sem a munkavállalók belső áthelyezésénél, sem újak felvételével.
A nyitásra rengetegen gyűltek össze, a brit újságírók pedig sok vásárlót meg is szólaltattak közülük.
Az első benyomások vegyesek voltak.
Sokan elmondták, hogy kiváncsiságból ugyan benéztek, de egyelőre nem valószínű, hogy átpártolnának ide a közeli Aldiból, amit már megszoktak.
Sok vásárló eláruilta, valójában legfeljebb csak apróságokat akart venni, és elsősorban
a nyitás napján ingyen osztogatott bevásárlótáskák miatt ment be, és onnan rohant is tovább az Aldiba.
Az első tapasztalatok alapján - és ezt többen szóvá tették - a Jack's leginkább a német láncok korábbi, a mostaninál fapadosabb kiadásaira emlékeztet.
A vásárlók szerint a Jack's leginkább az Aldira hasonlít a német láncok közül - ami nem meglepő, mert a koncepció kidolgozásában egy korábbi Aldi felsővezető is részt vett.
Többen úgy találták, a bolt számos termékének csomagolása egyszerűen idejétmúlt. Egyesek meg is jegyezték, olyan élmény volt a Jack's, mint 20-30 évvel korábbi vásárlásaik.
Nem is tudom, mit mondjak a csomagolásról. Olyan, mintha az '50-es években lennénk. Azt hiszem, kicsit idős már hozzám ez"
- mondta egy, az ötvenes éveiben járó nő.
A Tesco kétéves előkészítés után nyitotta meg üzletláncát, miközben az Aldi és a Lidl brit piacon való részesedése 13 százalékra nőtt (a Tescoé 25 százalék körül mozog). Az eredeti tervek szerint 60 Jack's üzlet nyílik a következő években a brit városokban. Európai nyitásról egyelőre nincs hír.