Miután az Egyesült Államok korábban megállapodott Mexikóval az új kereskedelmi feltételekről, vasárnap Kanadával is sikerült megegyezni a NAFTA átalakításáról. Mindezek után megnyílt az út, hogy a három főszereplő (az amerikai elnök, a kanadai miniszterelnök és a mexikói elnök) novemberben aláírja a NAFTA módosított változatát – az életbe léptetéshez azonban mindhárom ország törvényhozásának el kell fogadnia az új egyezményt.
Noha a régi NAFTA elemeiből sok minden megmaradt az új megállapodásban, a Reuters összeállításából kiderül, több fontos tényező is megváltozott.
Az USA-Mexikó-Kanada Egyezménynek (USMCA) keresztelt új megállapodás például tartalmaz egy 16 éves lejárati időszakot, és
előírja, hogy minden hatodik évben felül kell vizsgálni a megállapodást.
Ez egyébként enyhébb annál, amit Washington korábban belengetett, mivel az USA eredetileg azt akarta, hogy minden ötödik évben kelljen felülvizsgálatot tartani.
Kanada nagy győzelmének számít a tárgyalásokon, hogy nem változott az egyezmény vitarendezési rendszere, vagyis az eddigieknek megfelelően emelhetnek kritikát a tagállamok egymással szemben, ha úgy érzik, egy másik tagállam nem fair kereskedelmi politikát folytat. A befektetői vitarendezést az USA-val és Kanadával szemben kivezették, vagyis
a befektetők innentől nem fognak tudni a két ország ellen szót emelni az egyezmény keretein belül, ha sérelmeik vannak.
Mexikóval kapcsolatban azonban egyes iparágakban (például az energiaszektorban) ez a lehetőség fennmarad.
Szintén változás, hogy az USA a jövőben a kanadai tejtermékpiac 3,6 százalékának megfelelő mértékben exportálhat majd Kanadába, szemben a jelenlegi, nagyjából 1 százalékos határral. Ez egyébként kissé magasabb annál, amit Kanada szeretett volna – 3,25 százalék. Emellett a megállapodás szerint Kanada fel fogja adni azt az árazási rendszerét, amelyet Washington korábban úgy értékelt, hogy az káros hatás az amerikai farmerekre.
Ezzel szemben viszont
Kanada nagyobb hozzáférést kap az amerikai mezőgazdasági piachoz, például a csirke, a pulyka vagy a tojás piacán.
Mexikó pedig emellett beleegyezett, hogy lehetővé teszi egyes amerikai sajtok importját.
Az autókereskedelemre vonatkozó rendelkezések annyiban változnak, hogy az új szabály szerint egy jármű 75 százalékát kell a tagállamban legyártani ahhoz, hogy vámmentesen exportálni lehessen a tagállamok között. Ez az arány magasabb a korábbi 62,5 százaléknál. Emellett a vámmentességhez arra van szükség, hogy az egyes autók 40 százalékát olyan munkások gyártsák le, akik óránként legalább 16 dollárt keresnek.
Kanada továbbá 2,6 millió autót exportálhat majd az Egyesült Államokba vámmentesen, ami jelentősen magasabb, mint a tavalyi 1,8 millió darab.
Ezzel párhuzamosan Kanada 32,4 milliárd dollár értékben exportálhat autóalkatrészeket az USA-ba.
A Mexikóval kötött egyezmény elég hasonló ehhez, kivéve, hogy az USA déli szomszédja 108 milliárd dollárért exportálhat alkatrészeket.
Az új megállapodás egyik legérdekesebb eleme, hogy a felek megfogadják, nem befolyásolják a devizáik alakulását, a fizetőeszköz mozgását a piacnak kell meghatároznia. Ez azért izgalmas, mert alapvetően sem az USA, sem Kanada, sem pedig Mexikó nem avatkozik be jelenleg aktívan az árfolyammozgásába. Vagyis látszólag ennek a kitételnek nincs sok jelentősége,
viszont az elképzelhető, hogy a jövőben ez szolgálhat majd alapjául más nemzetközi kereskedelmi megállapodásoknak,
vagyis jó hivatkozási alap lesz olyan országokkal szemben, amelyek viszont valóban aktívan befolyásolják az árfolyamokat.
A USMCA nagyobb védelmet biztosítana továbbá a szellemi termékeknek. Az egyezmény alapján Kanadában 70 évre nőne a szerzői jogvédelmi időszak a szerző halála után, ami így összhangba kerülne az amerikai szabályozással. A gyógyszeripar nagy sikere pedig az, hogy az eddigi 8 évről 10 évre nő Kanadában a biológiai gyógyszerek kizárólagossági védelme, mielőtt generikus (vagyis más gyártók által is használható) készítményekké válnak.
Végül az is módosult, hogy a magánszemélyek milyen értékű termékeket vihetnek át vámmentesen a tagállamok határain.
Kanada az USA-val szemben ezt meg fogja emelni 40 kanadai dollárra az eddigi 20 kanadai dollárról, azonban a kereskedelemben (például az e-kereskedelemben) ez az érték 150 kanadai dollárra emelkedik. Mexikó szintén emeli ezt a szintet, a magánszemélyek utazásakor 50 amerikai dollárra, míg a kereskedelemben 117 dollárra.