A kelenföldi pályaudvar és környéke a 2014-ben elkészült felújítási munkák óta folyamatosan fejlődik, melyben a 4-es metró végállomása is kiemelt szerepet játszik.
Kelenföld egy nagyszabású városfejlesztési folyamaton megy keresztül, melynek részeként több jelentős beruházás is zajlik.
A fenntartható megoldásairól ismert építész cégcsoport, a Paulinyi-Reith & Partners által a területre tervezett épületek bár nagyban eltérnek egymástól, ki is egészítik egymást.
A vasút egyik oldalán, az Etele tér szomszédságában épülő Etele Plaza a lakótelep házai közé ágyazódva a környék kiemelt kereskedelmi és szabadidős intézménye lesz. A minden irányból jól megközelíthető épület homlokzati kialakítása visszafogott, mégis jól látható. Az egymásra pakolt ajándékdobozokat idéző geometrikus külső lágy belső vonalvezetést rejt.
A Futureal-csoport által fejlesztett épület a BREEAM zöld épületminősítési rendszer "Very Good" minősítését tűzte ki célul. Az intézkedések között szerepelnek olyan jól bevált környezettudatos megoldások, mint az épület felszerelése hőszivattyúval ellátott légkezelő gépekkel, amelyek éjszakánként átszellőztetik azt. A P-RP által tervezett épület árnyékoló rendszerrel ellátott üvegteteje télen is elegendő természetes fényt biztosít, míg nyáron véd a túlmelegedés ellen.
A vasút túloldalán, a főváros nyugati kapujának szánt Budapest ONE irodaház első ütemének építkezése zajlik.
Az ikonikus megjelenésű épület szokatlan, szalag formája, a parametrikus tervezéssel támogatott optimalizálás eredménye.
Az épület alaprajza és homlokzata úgy lett kialakítva, hogy a lehető legkedvezőbb beépítést tegye lehetővé.
Az elsőre szabálytalannak tűnő forma mögött így valójában egy szabályos rendszer húzódik, a különböző ívhosszok mindegyike az 1,35 méteres modulra van optimalizálva, ami a szokványos irodai méret a belsőépítészetben az irodai berendezések kialakítása során.
Az üveghomlokzatnak köszönhetően igen magas lesz a természetes megvilágítás aránya a belső terekben,
az előregyártott homlokzati panelek pedig a kivitelezés pontosabb ütemezhetőségét és gyorsaságát segítik.
A körpanorámás épület értékét tovább emeli a remek hangszigetelésű belső udvar, ahol vízfelületek, nagy fák, köztéri szobrok és képzőművészeti alkotások között relaxálhatnak az iroda dolgozói és a környékbeliek egyaránt.
"A legoptimálisabb beépítés érdekében különböző vizsgálatokat hajtottunk végre. Megnéztük többek között a szél áramlását, a benapozást, a szoláris potenciált, az akusztikai hatásokat, és a parametrikus tervezés módszereivel nagyszámú változatot megvizsgáltunk, míg végül kialakult a jelenlegi épület" - mondta Dr. Reith András, a P-RP fenntarthatóságért felelős igazgatója.
A megrendelő által meghatározottakhoz képest például 120 parkolóhellyel több fog elkészülni a Budapest ONE-hoz kapcsolódóan, miközben kerékpártárolóból majdnem kétszer annyi valósul meg. Mindezeken felül az irodakomplexum tervezési munkálatai során a kialakításra kerülő közösségi terek méretére is kiemelt hangsúlyt fektettek, így összesen több mint 1000 m2 közösségi használatra tervezett tér épül majd meg.
2013-ban a Budapest ONE irodaház és a vasútállomás közötti területre – az általános városfejlesztési elképzelések részeként – a Budapesti Közlekedési Központ egy multimodális eszközváltó csomópontra is kiírt tervpályázatot, melyet a Paulinyi-Reith & Partners nyert. A P-RP tervei szerint a metróaluljáró feletti buszpályaudvar és az 500 férőhelyes P+R parkoló a terepviszonyokat kihasználva szintben elkülönülne a kerékpáros és gyalogos közlekedéstől.
Így – a vasútállomással kiegészülve – az ország legnagyobb nyugat-európai színvonalú multimodális közlekedési csomópontja jöhetne létre.
Az elkövetkező években a környék fejlődését tovább növelheti a dél-budai "szuperkórház" megépülése.