Jellemzően háromféle kihívással küzdenek a kisvállalkozások a működésük második évében. Első esetben elfogy alóluk a piac, vagy elhasználódik az ötletük, a szolgáltatásuk.
Ez leginkább egy rövid távú trendre felülő cég esetén fordul elő, amikor a vevők hamar megunják a terméket.
Ebből még tovább lehet lendülni, ha talál a vállalkozó egy új értékesítenivalót, ami azonban általában forrásigényes.
A második eset, mikor az üzlet kezd komollyá válni, akár önmagában biztosítaná a vállalkozó megélhetését.
Sok vállalkozás ugyanis mellékesként, hobbiprojektként indul, és csak egy idő után válik fő pénzkereseti forrássá. Ez azonban a vállalkozó teljes munkaidejének felhasználása mellett – ami igen nagy döntés, tekintve, hogy fel kell hozzá adni a korábbi biztos pénzkereseti lehetőséget – gyakran friss tőke bevonását is igényli.
A harmadik kihívás szintén az éretté válással és a növekedéssel kapcsolatos, ez a szintlépés.
A volumenbeli váltást általában a piac kényszeríti ki. Ilyen, mikor az ismertté válással hirtelen megugrik kereslet, beindul az export, vagy akár a konkurencia felfigyel és beszáll a piacra, a vállalkozás pedig fejlesztési kényszerbe kerül termék, humán erőforrás és a működés optimalizálás tekintetében egyaránt. Egy átlagos életgörbéjű cég esetében mindegyik kihívás megjelenik szoros egymásutánban. A problémát az okozza, ha egy időben jönnek, általában a második év derekán – mondta Takács Nikoletta, a Sberbank mikrovállalati szegmensének vezetője. Tapasztalata alapján ez az a pillanat, amikor a vállalkozók felkeresik a hitelintézeteket és az így megszerzett forrásból biztosítják cégük fejlődését és felelnek meg a kihívásoknak.