Tavaly novemberben 7 és fél milliárd forint értékben vásároltunk másfél millió liternél is több röviditalt, ez 12 százalékos értékbeli növekedés 2016 novemberéhez képest, írja az ÉlelmiszerOnline a Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján. A töményitalok toplistájának élén a gyomorkeserű, a vodka és a pálinka áll. Az index a vendéglátóipari-egységekben realizálódó forgalmat nem méri.
A „száraz november" kezdeményezésével szembemennek a magyarországi kiskereskedelmi adatok.
A hónap során mind értékben, mind mennyiségben felívelő pályára áll az égetett szeszek forgalma, ami a karácsonyi időszakban, decemberben jár csúcsra.
Ebben a hónapban az átlagos havi költések kétszeresét is otthagyjuk a boltokban. A tendencia évek óta változatlan: míg 2015 novemberében 6 és fél milliárd forint értékben vásároltak a magyar fogyasztók másfél millió liter töményet, addig 2017-ben már hét és fél milliárdot költöttek erre a kategóriára.
Éves szinten 2017-ben 84 milliárd forint értékben vásároltak a magyarok égetett szeszt, ez 10 százalékos értékbeli növekedés mellett közel 19 millió liter töményitalt jelent.
A 0,5-0,69 literes viszi a prímet, értékben 35 százalékot hasítva ki a teljes piacból, de szorosan a sarkában vannak a 0,7-0,99 literes palackok is (33 százalék).
Ez utóbbi kiszerelés 2016-ról 2017-re kétszámjegyű értékbeli növekedést produkált a kiskereskedelemben.
Az azonnali fogyasztású minipalackok (0,2 liternél kisebb formátumok), köznyelven „tüskék", 14 százalékot visznek, és éves összehasonlításban több mint ötödével nőtt értékbeli forgalmuk.
Az ország „szesztérképe" a következőképp alakul:
Budapest és környéke gurítja le a torkán az összes, boltban megvásárolt tömény értékének 37 százalékát, a „legszárazabb" pedig a délnyugat-magyarországi régió, ami az értékbeli forgalom mindössze 10 százalékát teszi ki.
A kisebb alapterületű, 200 négyzetméter alatti boltokban realizálódik az értékbeli forgalom több mint egyharmada (itt jellemzően a kis kiszerelések mennek), míg a 400 négyzetméteresnél nagyobb boltok viszik el az értékbeli forgalom több mint felét.
Tartja vezető pozícióját az égetett szeszek között a gyomorkeserű és a vodka, együttes értékbeli forgalmuk a teljes piac több mint felét viszi el"
– mondta Vargyas Szilárd, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Mennyiségben erőteljesen jön fel a whisky és a gin, mindkét kategóriánál kétszámjegyű növekedést regisztráltunk."
A kereskedelmi márkák helyett a „névre" megy a magyar égetettszesz-vásárló: az értékbeli forgalom közel kilenctizede gyártói márkás. Ugyanakkor a sajátmárkás tömény stabilan őrzi piaci részesedését, ami jelenleg 14 százalék.