„A digitalizáció nem cél, hanem eszköz a vállalatok kezében, és a cégvezetőknek továbbra is arra kell válaszolniuk, hogy miként tudnak hatékonyan működni, hogyan tudják jól elérni a fogyasztóikat, vagy megtartani a dolgozóikat" – mondta Robert Stöllinger, a KPMG vezérigazgatója.
A technológia integrálása mellett komoly kihívás a cégek számára a digitális tehetségek hiánya, ami a társaság vezérigazgatók körében végzett felmérése szerint a cégek kétharmadánál vált a fejlődés gátjává. "Hiába vannak ugyanis innovációs befektetések egy vállalatnál, ha nincsenek emberek, akik végrehajtják azokat."
Jól látszik, hogy a munkaerő ára helyett mára a munkaerő kompetenciája vált kulcskérdéssé a cégek életében
– mondta Ságodi Attila, a KPMG vezetési tanácsadásért felelős partnere.
A szakértő szerint a megfelelő know-how hiányában a vállalatok többségénél esetleges vagy látszólagos megoldások jutnak érvényre, csakhogy ezek nem segítenek a versenyképesség javításában.
A cégvezetők általában már látják a digitális transzformáció előnyeit, de gyakran nem tudják konkrét lépésekké formálni az elképzeléseket. Többek közt ez köszön vissza az Európai Unió Digitális gazdaság és társadalom index nevű (DESI) kompozit felméréséből is. Ugyan infrastruktúra szempontjából jó eredménnyel szerepel Magyarország, de két területen látványosan a lemaradók közé tartozik.
A cégek jövőre való felkészültsége és az emberek digitális képességei elmaradnak az elvárhatótól, így viszont nehéz lesz kiaknázni például az összekapcsolt vállalkozásokban rejlő lehetőségeket
– monda Ságodi Attila. Magyarországon főképp a kkv-szektor van hátrányban, de a nagyvállalatoknál is szükség van a digitális kultúraváltásra vezetői módszerekben, folyamatszervezésben, ellesve például a startup világban már alapvető agilis működés értékeit.
A KPMG szakértői összességében arra mutattak rá, hogy
a cégvezetőknek nem szabad megrettenniük a rájuk nehezedő úgynevezett „digitális nyomástól", hiszen a problémák többsége számukra is jól ismert, hagyományos üzleti kihívás:
például költséget kell csökkenteni, hatékonyságot kell növelni, vagy a termékfejlesztést a fogyasztói igényeknek megfelelő irányokba kell elvinni. Nem lehet azonban hátradőlni, hiszen az eszközök és a működési környezet viszont új, így a felső vezetőknek fontos a digitális horizontjukat, látómezejüket szélesíteni, globális és helyi szinten is szakmai partnerségeket keresni a jó gyakorlatok és minták elsajátításának segítésére.