27 éve történt utoljára, hogy egy autóipari vállalat összeszerelő üzem nyitását jelentette be Detroitban. A Fiat Chrysler korábban motorgyártásra haszált telephelyet alakítana át céljainak, ahol 2012-ben állt le a termelés. A cég viszont innen szállítaná 2021-ben az új Jeep Grand Cherokee modelleket, és néhány más hasonló kialakítású modellt.
A beruházás a várakozások szerint 400 új munkahelyet teremtene a városban.
Minderre nagy szükség van, hiszen az autógyártás egykori amerikai központja erőteljesen függött az ott működő óriás, a General Motors teljesítményétől. De a Chrysler, a Dodge és a Ford is termelt ott. A 2008-as megroppanás viszont teljesen átalakította a város gazdaságát, társadalmát pedig szétzilálta.
A cégek tömegesen zártak be vagy költöztek el onnan, ahogy a munka nélkül maradt lakosság jelentős része is. Detroit 2013-ban hivatalosan csődöt jelentett.
A mostani bejelentésnek köze lehet ahhoz Donald Trump gazdasági irányvonalhoz, mely a belföldi termelés felfuttatását favorizálja az import helyett. Az autóipar magára találását a Fiat Chrysler példája is mutatja.
A cégnek versenytársaihoz képest az egyik legmagasabb, 92 százalékos az észak-amerikai gyártói kapacitás-kihasználása.
S bár korábban bejelentették nyitásukat az elektromos és önvezető autók felé, a cégnél úgy látják, még ezzel együtt is bővíteniük kell hagyományos összeszerelő-kapacitásaikat. A GM és a Ford 81 százalékot ért el novemberre, előtte 72 százalékos kihasználtsággal működtek.
A Fiat Chrysler jobb helyzetét mutatja a GM-hez képest az is, hogy a detroiti nagyágyú GM öt észak-amerikai telephelyén szünetelteti a termelést jövőre. Ez 6300 szakmunkát végző munkavállalót tesz ki veszélynek. A cég ugyanakkor régiós szinten 8000 irodai területen dolgozótól kénytelen megválni a strukturális átalakítások miatt. Ezzel és más takarékossági lépéssekkel, 2020-ig 6 milliárd dollárt spórolnának meg.