Ez a fajta adatnélküliség, a valós piaci igények és a piaci helyzet az oka annak, hogy a startupok és új ötletek 80 százaléka megbukik.
A hagyományos piackutatás eszközei már nem nagyon működnek. Vagy fals pozitív választ ad, vagyis a válaszadó azt mondja, szüksége van az ötlet szintjén felvetett termékre, miközben nincs, és végül nem fogja megvenni, vagy fals negatív az eredmény, a megkérdezettek azt mondják, nem kell nekik, pedig lenne rá igény – mondta Dobó Mátyás, az Invitech új generációs szolgáltatásokért felelős igazgatóhelyettese.
Szerinte egyszerűbb kitenni a piacra a terméket és apránként tesztelni.
Ugyanezen elv szerint működnek az önmagukat fejlesztő és folyamatosan tanuló szoftverek. A dolgok internete alapját a szenzorok és az okos szoftverek alkotják majd, melyek egymással kommunikálnak és akár emberi input nélkül is képesek döntéseket hozni. Az egész arról szól, hogy "elhelyezünk digitális mérési pontokat", mondta Dobó Mátyás, aki szerint 2020-2021-re nálunk is kiépülhet egy-két országos hálózat, mely ezt támogatja.
A kisebb cégek nem lesznek képesek maguk ilyen hálózatokat kialakítani, de adott előfizetésért cserébe használhatják a meglévőket – azt persze még nem tudni, mindez mennyibe kerülhet majd. A kkv-k, mint végfelhasználók csak egy appot szeretnének, a kitelepítést, az üzemeltetést végezze el a szolgáltató - mondta Dobó.
Egy folyamat ezek révén lehet okosított és okos.
Okosítás az, amikor egy nem digitális termelési vagy üzleti folyamatot ellátnak egy szenzorral vagy valamilyen digitális adatfelvevő egységgel, s attól egy kicsit - úgyszólván - megokosodik a folyamat, mert mérhető, tehát adatok keletkeznek. Az agráriumban ilyen az, amikor egy ültetvényre csapadék- és napsütés-érzékelőt helyeznek vagy digitális vízadagolót.
Okos beruházás az, amikor a termelés alapjaiban okos. Ennek leginkább a vertikális farmok felelnek meg, ahol beltérben, gépileg szabályozott vízcsepegtetéssel és világítással termesztenek élelmiszernövényeket.