A fuvarozó kisvállalkozások létszámának csökkenése folyamatos - mondta Juhász József, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) Jász-Nagykun-Szolnok megyei szervezetének vezetője az Autómotor.hu-nak.
További nehézségekről számolt be Imre István János fuvarozási vállalkozó,
megemlítve a sofőrhiányt, az üzemanyag árának változását és az emelkedő útdíjat.
Sok a munka, de nincs elegendő ember ezek ellátáshoz. Sok sofőr külföldön, vagy más munkát végezve belföldön dolgozik, így még a fiatal gépkocsivezetők beszoktatására sincs idő, egyből bele kell őket dobni a mélyvízbe, azaz hosszú utakra küldeni.
Az üzemanyagok és az útdíjak változását is nagyon nehéz érvényesíteni a fuvardíjban, hiszen ekkor gyakran kéne változtatni az árat,
de Imre István János szerint a januári útdíj emelést már érvényesíteni kell. Az érdekképviselet, vagyis a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) szerint
15–20 százalékos mértékű díjemelés lenne szükséges.
Juhász József szerint ezt az indokolja, hogy
az üzemanyagár, mely a fuvardíj legnagyobb tétele, jelentősen megnőtt, ahogy a biztosítási díjak, az útdíjak, de a járműalkatrészek, plusz adminisztratív terhek és a munkabérek is.
A szakember szerint öt év alatt a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók országosan 1010 milliárd forinttal járultak hozzá az úthálózat működtetéséhez, az utak fele ennek ellenére még mindig teljes körű felújításra szorul, ami kihat a járműpark műszaki állapotára is.
A kalkulációhoz szükséges lenne ismerni a fuvarozók jövedelmezőségi adatait, de ez eléggé nehéz, mert a jogszabályváltozást követően sok vállalkozás lecserélte a nagy teherautókat több kicsire, 3,5 tonna össztömeg alattira, hogy tevékenységi engedély kötelezettség nélkül végezhessék a munkájukat, így kiestek a szervezet látóköréből. Ezt a változást az is motiválta, hogy így a sofőrök is mentesülnek az 5 évenként ismétlődő GKI-vizsga alól, és elegendő a munkájukhoz egy B kategóriás jogosítvány.
A megoldások között az évi 400 órás túlóra lehetőség a sofőröknél szóba sem jöhet, hiszen a kimerült sofőrök bármikor súlyos balesetet okozhatnak, ami fokozott veszéllyel járna. A buszsofőrök, kamionsofőrök korábban korkedvezménnyel mehettek nyugdíjba, de ez 2012-ben megszűnt, így most rájuk is az általános nyugdíjkorhatár érvényes.
Ezzel együtt is öregszik a szakma, a 40-es és 50-es korosztály alkotja a sofőrök zömét, így öt-tíz éven belül akár a sofőrök fele, azaz több tízezer gépkocsivezető vonulhat nyugdíjba.
A sofőrhiányra eddig az állami támogatással elérhető képzés sem hozott gyógyírt, melyet bár több ezren elvégeztek, azonban a munkaerőhiány még így is jelentős.
A teljes cikk az Automotor.hu-n olvasható el.