„A digitalizáció páratlan lehetőség minden cég számára, amit egyszerűen vétek nem kihasználni. Mivel a magyarországi vállalkozások elég rosszul állnak ebből a szempontból, aki a maga piacán elsők között digitalizálja üzleti folyamatait, könnyen piacvezetővé válhat" – mondta Kis Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting üzleti tervezőiroda vezető tanácsadója.
A digitális transzformáció azt jelenti, hogy egy vállalkozás minden olyan folyamatát, amit lehet, igyekszik digitális eszközökkel megoldani vagy támogatni.
Ebbe beletartozhatnak értékesítési, teljesítési, ügyfélszolgálati vagy adminisztrációs folyamatok egyaránt.
A kereskedelem digitalizációja nem csak egy webshop indítását jelentheti, hanem például az elektronikus számlázást, vagy a fizikai bolt digitalizációját is, ahol a mérlegektől az árcímkéken át a pénztárgépekig mindent egy integrált rendszerbe szerveznek.
Egy átgondolt stratégia mentén végrehajtott digitális transzformáció egyszerre növelheti az árbevételt és csökkentheti a költségeket.
Mindaddig nem szenved egy vállalkozás versenyhátrányt a digitalizáció késlekedésével, amíg nincs egy konkurenciája, amelyik digitalizál. Azonban ha ez megtörténik, akkor gyorsan kell lépni, mert rövid idő alatt behozhatatlanná válhat a konkurens előnye
– mondta Kis Ervin Egon.
A digitális transzformáció, kevés kivételtől eltekintve, a teljes kkv szektort, mind a 680 ezer kis- és közepes vállalkozást érinti. Miközben óriási a kihívás, hatalmas hiány van a digitális üzletfejlesztéshez igazán értő szakemberből.
Sajnos még nem épült ki a digitalizáció szolgáltatói oldala.
Azt a kevés szakértőt és stratégiai tervezőt, akik kellő szaktudással és tapasztalattal rendelkeznek, elkapkodják a nagy cégek, a kisebb vállalkozások pedig nem tudnak kihez fordulni. Tulajdonképpen azért késik a digitális forradalom, mert nincs aki megcsinálja.
Kis Ervin Egon szerint az is gondot okoz, hogy a digitalizációra sokan pusztán informatikai feladatként tekintenek, pedig ez alapvetően üzleti kérdés. A digitális transzformáció nem egyszerűen csak annyit jelent, hogy egyes folyamatokat számítógépesítünk. A ma már mindenhol jelenlévő digitális ökoszisztéma lényegében mindenre kihat a felhasználói szokásoktól a piac szerkezetén, a versenytényezőkön át az üzleti modellig, ezért ha valaki ezeket sikeresen akarja fejleszteni, akkor elsősorban üzleti tervezésre, digitális stratégia megalkotására van szüksége.