A 15 éves Work Force munkaerőkölcsönző- és közvetítő cég előrejelzése a nemzetközi és hazai viszonyok figyelembevételével született meg.
Egy sikeres cég ma már nem engedheti meg magának, hogy csak toborzásra költsön, figyelnie kell a meglévő munkaerő megtartására is, mégpedig elemzések igénybevételével. Úgy tűnik, a 2019-es év lesz az az év, amikor ezt egyre többen belátják, egy felmérés szerint ma már a vezetők 84 százaléka kezeli prioritásként ezt a kérdést. Az elemzések mesterséges intelligencia segítségével is mérhetők.
A toborzási technika ráncfelvarrása is 2019-re várható az AI és az automatizált munkaerő-felvételi technológia segítségével, amelyek kiváltanák az adminisztratív munka nagy részét. A tervek szerint a kezdeti fázisban is már sokat segítene a technológia, felvenné a kapcsolatot a jelöltekkel, lefolytatná az előzetes interjúkat amiket aztán ki is értékelne, és így már a megadott paramétereknek leginkább megfelelő jelentkezőket hívná be személyes állásinterjúra.
Noha az employer branding, azaz a munkáltatói márkaépítés már nem új keletű dolog, annak kreatív módon való megközelítése igen. A cégeknek proaktív módon, a megfelelő eszközökkel kell kommunikálniuk már meglévő és leendő munkavállalóikkal.
Az adóminimalizálás helyett érdemes lesz a munkavállalók eltérő igényeire fókuszálni, és olyan extra szolgáltatásokat nyújtani, amelyekkel meg lehet tartani a munkatársakat.
A hazai mobilitásban érdemi elmozdulás van, éppen ezért a mobilszállások rendszerének további erősítésével segítik ezt a folyamatot. Egy korábbi Work Force kutatás szerint az emberek 56 százaléka még sosem váltott várost munkahely miatt, bár 51 százalék hajlandó lenne rá.
Még inkább igaz ez a fiatalabb generációra is, 61 százalék eddig még sosem költözött munka miatt, de ha a jövőben úgy adódik, 64 százalék szívesen belevágna.
A fókusz leginkább Budapestre helyeződött át. Ehhez a tendenciához alkalmazkodni kell a cégeknek.
Egy 2018-as tanulmány szerint globálisan az irodában dolgozók 70 százaléka hetente legalább egyszer távolról dolgozik.
A Work Force korábbi kutatása azt mutatja, hogy itthon a fiatalabbak 48 százaléka már csak olyan munkahelyet keres, ahol a távmunka vagy az otthoni munkavégzés megengedett,
de az idősebb generáció is úgy gondolja, hogy vonzóvá tesz egy munkahelyet egy ilyen lehetőség.
Szakemberek szerint ez a tendencia jót tesz a cégeknek, azonban fel kell készülni az esetleges konfliktusokra is, ami az eltérő elvárásokból és munkamódszerekből fakad. Különösen igaz ez azokra a cégekre, ahol akár három generáció dolgozik együtt, egyre többen térnek vissza ugyanis a munka világába a nyugdíj mellett.
Célszerű külön programot létrehozni a legfiatalabb és a legidősebb munkavállalók beillesztésére.
Egy kutatás szerint a munkavállalók 91 százaléka értékeli és igényli az előremenetelt támogató továbbképzéseket és tanfolyamokat. Ennek többféle előnye is van: egyrészt a cég hatékonyságához is hozzájárul az elsajátított tudás, másrészt a munkavállalók megtartásához és elégedettségük növeléséhez is jó eszköz.
A Work Force tapasztalatai alapján egyre inkább szűkül a vezetők köre. A tendencia azt mutatja, hogy vagy még nagyon a szakmájuk elején járnak a munkavállalók, ami miatt nincsenek meg az ehhez szükséges készségek, képességek, vagy épp fordítva: az 5-10 éves tapasztalattal bíró munkavállalók határolódnak el ettől a "lépcsőfoktól". A félelmük az, hogy az előléptetés pozitívumai mellett a munka mennyisége is olyannyira megnőne, hogy többé nem tudnák megtartani a munka és a magánélet egyensúlyát.
Emellett egyre gyakoribb az úgynevezett burnout, vagyis kiégési szindróma is, amit jellemzően a munkatársak rotálásával orvosolnak a főnökök.
2-3 éves periódus után egy új munkakör kellő motivációt biztosíthat a munkavállalónak.
Egyre népszerűbb módszer a kapcsolati tőke mozgósítása, azaz sok cég azzal motiválja a dolgozóit, hogy ha ajánlani tud munkatársat, cserébe a cég honorálja ezt. A béremelés, az utazási bérletek megtérítése, vagy cégautók biztosítása mellett a kiegyensúlyozott határidők, az iránymutatás vagy a rendszeres elismerések is hatékony munkaerő megtartási megoldás lehet.