Komoly verseny kezd kialakulni az amerikai fuvermegosztó startupok között, ahogy a Lyft és az Uber egyaránt tőzsdére készül a következő időszakban. Az Uber becsült értéke messze meghaladja a versenytársét, vagyis a Lyftnek nincs könnyű dolga, hogy meggyőzze az erejéről a potenciális befektetőket – írja a Business Insider.
A Lyft várhatóan arra helyezi majd a hangsúlyt, hogy közel 40 százalékos a részesedése az amerikai piacon, szemben a 2018 elején mért 35 százalékkal.
A vállalat igen agresszívan terjeszkedik a kisebb és közepes városokban, és jelenleg több mint 600 amerikai és kanadai településen van jelen. Ez egyébként komoly növekedés, háromszorosa a 2017 eleji szintnek.
A San Franciscó-i székhelyű Lyft azonban komoly nyomás alatt van, mivel meg kellene győznie a befektetőket arról, hogy közvetlen versenytársként képes föllépni az Uberrel szemben a kezdeti nyilvános részvénykibocsátáskor (IPO), amelyre akár már 2019 második negyedévében sor kerülhet.
A Lyft tehát várhatóan arra fog törekedni, hogy korábban lépjen tőzsdére, mint az Uber, mivel ezzel elkerülheti, hogy a nagy versenytárs értékéhez mérten ítélje meg a piac.
Erre pedig nagy szüksége lehet, mivel az Uber – a méretét tekintve – a fuvarmegosztó szektor megkérdőjelezhetetlen ura. A vállalat a tavalyi harmadik negyedévben 2,95 milliárd dolláros bevételt ért el, ami 38 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi szinthez képest. Emellett az Uber nagyjából 70 országban van jelen, és egyebek mellett ott van az önvezető autók, az ételszállítás, a légitaxi, valamint a mesterséges intelligencia területén is.
Ezzel szemben a Lyft szolgáltatása csupán az Egyesült Államokban és Kanadában érhető el, ráadásul a vállalat szinte kizárólag a legfontosabb üzletére, a fuvarmegosztásra fókuszál. Emellett a Lyft részletes pénzügyi adatai sem ismertek a nagyközönség előtt.
A jelenlegi becslések szerint a Lyft értéke 20 és 30 milliárd dollár között mozog, miközben az Uber becsült értéke eléri a 120 milliárd dollárt, vagyis igen jelentős különbségről van szó.
A Lyft legnagyobb feladata tehát az, hogy meggyőzze a befektetőket, kellő növekedési potenciállal és stabilitással bír ahhoz, hogy reális versenytársa legyen az Ubernek. Ehhez részben segítségére lehet az is, hogy az Ubernek több botránnyal is szembe kellett néznie 2017-ben, és ennek következtében különösebb marketing nélkül nőtt a Lyft vonzereje a sofőrök között.
A növekedési potenciál központi kérdés, mivel az elérhető adatok alapján a Lyft és az Uber egyaránt veszteséget termel.
Vagyis a befektetők szemében a legfontosabb tényező az, hogy a két vállalat milyen lehetőségekkel bír a jövőbeni nyereségesség tekintetében.
A Business Insider információi szerint a Lyft már el is készített egy előrejelzést, amely alapján arról kívánja meggyőzni a befektetőket, hogy már nem sokáig marad a veszteséges tartományban.
Az IPO piac tehát elsősorban a növekedésre fókuszál majd, és a piaci szereplők várhatóan kiemelt figyelmet szentelnek majd az új sofőrök számának, illetve a teljes fuvarszámnak – mondta Jim Williams, a Creative Planning befektetési vezetője. Egyetlen igazi kérdésre kell majd válaszolniuk tehát a vállalatoknak: képesek-e további növekedésre?