A villamosítási munkákkal párhuzamosan a vasúti pálya korábban még át nem épített szakaszait felújítják, az utaskiszolgálás színvonalának emelése érdekében pedig az állomásokon új, 55 centiméter magas peronok, perontetők, esőbeállók, valamint korszerű térvilágítási rendszerek épülnek, és minden állomáson és megállóhelyen új utastájékoztató rendszert is telepítenek.
A projekt részeként a biztosítóberendezések korszerűsítése mellett új központi forgalomirányító rendszert és távközlési hálózatot alakítanak ki.
A villamosítással egy időben pedig az összes állomáson automata, távvezérelhető, villamos váltófűtő rendszer épül ki, míg Sátoraljaújhelyen egy villamos előfűtő-előhűtő berendezést is telepítenek.
„A Mezőzombor-Sátoraljaújhely vasúti vonalszakasz villamosítása kiemelt projekt számunkra, hiszen a Vasútvill Kft. az M-S Konzorcium tagjaként első alkalommal vesz részt hasonló nagyságrendű beruházásban fővállalkozóként. Ugyanakkor 2018-ban több fejlesztésen is dolgoztunk párhuzamosan, és büszkén mondhatjuk azt, hogy mind a 25 projektcélt határidőre teljesítettük" – közölte Nógrádi Tamás, a Vasútvill Kft. ügyvezető igazgatója.
A cég tavaly közel 150 kilométer vezetéket szerelt fel és összesen 2400 darab oszlopot állított fel, jelentősen hozzájárulva a korábban kiépített hazai vasúti infrastruktúra korszerűsítéséhez, valamint az újra lendületet vett vasút-villamosítás folytatásához.
A társaság tavalyi munkái közül – a Mezőzombor-Sátoraljaújhely szakasz villamosítása mellett – kiemelkedik a Kelenföld-Százhalombatta szakasz felsővezeték-hálózatának korszerűsítése, a Püspökladány-Ebes vonalszakasz átépítése, továbbá a Rákos-Gödöllő-Hatvan vonalszakaszon elkezdett felújítási és építési munkálatok.
A feladatok volumenét jelzi, hogy 2018-ban összesen 2364 új villamos felsővezeték-tartó oszlopot állítottunk fel, amelyeket ha egymás mellé fektetnénk, körbeérnék a Velencei-tavat
– fogalmazott Nógrádi Tamás.
A cég a vasúti felsővezeték-építési, illetve -rekonstrukciós projektek egyik első számú magyarországi letéteményese. A társaság múltja az 1949-ben alapított MÁV Villamos Felsővezeték Építésvezetőséghez nyúlik vissza, ma pedig 200 fős szakembergárdára támaszkodva vesz részt az újra lendületet vett magyarországi vasút-villamosítási projektekben.
A következő nagy projekt a Szabadbattyán – Balatonfüred közötti 55 km-es vonalszakasz villamosítása lesz.
A Balaton északi partján végigfutó vasútvonal első szakaszának villamosításában, valamint Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomások korszerűsítésében a Vasútvill Kft. az ÉB 2018 Konzorcium vezetőjeként vesz részt.
A 2019 őszén induló beruházás eredményeképpen Magyarország egyik legszebb vasúti pályaszakaszának villamosítása fog megtörténni, ami fontos lépés a hazai vasút-villamosítás terén is.
Magyarországon a villamosított vasútvonalak aránya jelenleg 39,9 százalék, amely egyelőre elmarad az Európai Unió 53,7 százalékos átlagától. A villamosított vasútvonalak aránya a szomszédos Ausztriában közel 72 százalékos, Lengyelországban eléri a 64 százalékot. Ezzel szemben például Németország egy százalékponttal az átlag alatt szerepel a statisztikában 52,8 százalékos értékkel, igaz, a vasúti hálózatuk hossza többszöröse a magyarországinak.
A közlekedésfejlesztési és környezetvédelmi szempontok egyaránt a vasútvonalak villamosítása mellett szólnak. Így az elkövetkező időszakban idehaza és a többi európai uniós országban egyaránt jelentős beruházások valósulnak meg ezen a területen, ami nem csak új vasútvonalak villamosításában, hanem a meglévő, évtizedekkel ezelőtt villamosított hálózat korszerűsítésében is jelentkezik, ez pedig a magyarországi szakcégek számára is perspektívát kínál.