Lassan csak az Egyesült Államokban közlekedhetnek a repülőgépgyártó 737 Max családjának gépei, miután számos ázsiai és afrikai ország mellett, tegnap a brit tiltás után, egész Európát érintően arról döntöttek a hatóságok, a földön kell maradniuk az e családba tartozó repülőgépeknek. A kontinens nem is enged be ilyen típusú repülőgépeket a légterébe, azaz máshonnan érkezve sem szállhatnak le azok európai repülőtereken.
A katasztrófa hullámai már hétfőn elérték a Boeinget, amely történetének második legnagyobb csapását szenvedte el a hétfői tőzsdei kereskedésben, a tendencia pedig kedden folytatódott. Az Origo pedig azt is megírta, hogy egyes légitársaságoknak annyira megingott a bizalmuk ezekben a gépekben, hogy azokra leadott rendeléseik mögül is megpróbálhatnak kitáncolni. Elsőként a Lion Air nevű indonéz cég háza tájáról szivárgott ki, hogy az idénre rendelt négy darabot ebből a típusból már át sem veszik. Ez az a cég, amelynek Max 8-as gépe tavaly októberben a Jávai-tengerbe zuhant, a mostani etiópiai katasztrófa pedig úgy tűnik, csak megerősítette elhatározásukat arról, hogy a jövőben inkább az Airbustól vásárolnának.
Könnyen lehet, ez azonban csak a kezdetét jelzi a Boieng egy lehetséges vesszőfutásának.
A vállalat, a légügyi hatóságok, és persze a széles értelemben vett nyilvánosság is a vasárnapi katasztrófa szakértői vizsgálatainak eredményeire vár. Az első megállapítások szoftverhibáról, téves adatokról, a pilóták kiképzésének hiányáról és használhatatlan dokumentációról szólnak a mostani esetnél is, ahogy a tavalyinál - ezek azonban még nem tekinthetők végleges és hivatalos vizsgálati eredményeknek. A Boeingnek ugyanakkor a presztízsén esett hatalmas csorba mellett a számszerűsíthető gazdasági veszteségekkel is szembe kell néznie.
Két nap leforgása alatt, a szerdai kereskedésre már több mint 25 milliárd dollárral csökkent a chicagói székhelyű vállalat piaci értéke. 2009 júniusa óta nem fordult elő, hogy két nap alatt ilyen nagy mértékben csökkenjen a tőzsdei árfolyama.
Az elmúlt 52 hét alatt 292,47 dollár és 446,01 dollár között mozgott a Boeing árfolyama, a legalacsonyabbat decemberben, a legmagasabbat pedig március 1-jén érte el.
A közvetett hatások pedig máris jelentkeznek.
A Lion Air visszalépése a 22 milliárd dolláros megrendeléstől vélhetően csak az első a sorban.
A Reuters arról ír, több légitársaságnál is meglebegtették - a Max-sorozat legnagyobb vásárlói, koreai és kínai légitársaságok -, hogy leállnak erről a szériáról, és maradnak a korábbi, 737-800-as típusoknál, esetleg a 787-es változatoknál. A hírügynökség számítása szerint a hét végi katasztrófáig a világon összesen 371 Boeing 737 Max típust tartottak üzemben, és ennek mintegy kétharmadát tiltották el a repüléstől szerdáig.
Konkrét flottacseréről ugyan nem nyilatkozott egyik társaság sem, ám egyes esetekben akár ez sem kizárható, különösen úgy, hogy van olyan cég, mely akkor is Airbusok bérlésével helyettesíti a földre parancsolt 737 Max gépeit, ha egyébként a flottájában vannak még átütemezéssel használható, más Boeing-gyártmányok.
A Lion Air után pedig meglehet a másik cég, amely hátat fordít ennek a beszállítónak. A Bloomberg értesülései szerint a szubszaharai régió harmadik legnagyobb légiközlekedési vállalatnál, a Kenya Airwaysnél is fontolgathatják - noha ez nem tekinthető hivatalos állásfoglalásnak -, hogy
működésüket inkább Airbus gyártmányú gépekkel folytatják tovább.
A vasárnapi katasztrófának több mint harminc kenyai állampolgár volt az áldozata, a legtöbb egyetlen országból.
Az afrikai légicég a közelmúltbeli átszervezést követően, állami érdekeltségű lett, miután az állam tulajdoni hányada közel 50 százalékot ér el a cégben, míg a korábbi fő befektető Air France-KLM csoporté 10 százalékra csökkent. A vállalat 40 gépe közül 8 darab Boeing 787-es, és ennyi van a 737-800-as változatból is. A vállalat vezérigazgatója e-mailen nyilatkozott az újságíróknak. Állítása szerint egyelőre "figyelemmel kísérik" a Boeing körüli fejleményeket, és "nem zárják ki, hogy megvizsgálják" a váltás lehetőségét az Airbus A320-as szériára, illetve további 787-esekre.
A friss hírek szerint azonban más is készülőben van.
A Norwegian Air Shuttle fapados légitársaság kártérítést fog követelni a Boeing amerikai repülőgépgyártól a 737 Max 8 típusú gépekkel kapcsolatos problémák miatt, miután a norvég légitársaságnak is óvatosságból meg kellett tiltania 18 ilyen típusú gépe repülését - jelentette be szerdán a társaság szóvivője.
A szóvivő közölte az e24 norvég gazdasági hírportállal, hogy
számlát küldenek a Boeingnek a típussal kapcsolatos összes pénzügyi kárukról.
"A norvégok nem szenvedhetnek gazdasági kárt amiatt, hogy egy teljesen új géptípus nem tud repülni" - jelentette ki.
A Norwegian Air Shuttle a harmadik legnagyobb európai fapados légitársaság. Pénzügyi helyzete már anélkül is instabil volt, hogy az etióp légitársaság gépének minapi katasztrófája és az ezt követő globális óvintézkedések miatt
19 szerdai járatát törölnie kellett.
A törölt járatok utasai számára más lehetőségeket keresett a társaság, és saját megítélése szerint ez többnyire sikerült, néhány száz utas esetében nem.
Az AP hírügynökség értesülése szerint legalább két amerikai járat pilótái jelezték tavaly, hogy a robotpilóta nem sokkal bekapcsolása után hirtelen előrebillentette a Boeing 737 Max típust, amelyet vezettek. Mindegyik esetben azonban gyorsan kikapcsolták a robotpilótát, és korrigálták a repülést. Ezeket a jelentéseket az amerikai légügyi és űrhajózási hivatal (NASA) tartja nyilván, de a pilóták önkéntes alapon, név nélkül tehetik meg a bejelentést, az őket foglalkoztató légitársaság, vagy a járatszám pedig nem nyilvános. Több hírportál öt ilyen jelentésről számolt be.
A Boeing jövőjének szempontjából kulcsfontosságú a 737-es gépcsalád. A vállalat történelmében a 737-esek negyedik generációja, a Max-sorozat gépei bizonyultak a leggyorsabban eladhatónak.
A polgári légiközlekedésben 2017 óta részt vevő gépekre több mint ötezer megrendelése van a Boeingnek, ami listaáron közel 500 milliárd dolláros bevételt jelent. A januári adatok szerint eddig 350 darab Boeing 737 Max modellt szállítottak le a megrendelőknek.
A 737-es család a vállalat éves bevételének 55 százalékát adta tavaly, és profitrátája magasabb volt, mint a régebbi sorozatoknak.
Mégis - írja a Reuters elemzésében - a Boeing nem valószínű, hogy alapjaiban fog hozzányúlni a 737-es programjához. Nem véletlen - állítja a szerző -, hogy a cég most a pilóták képzésére és a szoftverfrissítésre helyezi a hangsúlyt, mert ezzel úgy tűnhet, hogy a légitársaságokkal közösen keresi a megoldást, és érdekeltté teszi őket annak megtalálásában.
Egy elemzői számítás szerint, amikor bizonyos problémák miatt a 787-eseket a légügyi hatóságok 2013-ban három hónapon át a földön tartották, akkor a cégnek ez mintegy 500 millió dolláros kiesést jelentett. Egy hasonló időtartamú szünet a 737-esekre - a hatóságok a repülési tilalmat jellemzően mindenütt határozatlan időre rendelték el -,
a számítások szerint ennek háromszorosába, 1,5 milliárd dollárjába kerülne a társaságnak.
Ez még a bejelentett frissítésekkel és képzésekkel együtt is elenyésző összeg ahhoz képest, amit a 737-es programon tud keresni a cég, ha sikeresen túljut a mostani krízisen. Ha ez sikerül, akkor a jövőben nagyságrendekkel többet is értékesíthet az eddigi legsikeresebb modelljéből.