Az e-vonatjegy népszerűsége a gyorsaság és a kényelem mellett az utasoknak adott kedvezményeknek is köszönhető, ezek összértéke megközelítette a 70 millió forintot ebben az időszakban. A mobilalkalmazáson keresztüli jegyvásárlásokra adott 10, illetve 20 százalékos kedvezmények, illetve az önkiszolgáló csatornákon (jegyautomata, online vagy vonatinfós jegy) keresztül történő vásárlásokra nyújtott kedvezmények bevezetése óta az utasok eddig 995 millió forintot takaríthattak meg.
Idén februárban már az eladott menetjegyek 4,5 százalékát a Vonatinfó alkalmazáson keresztül vásárolták meg. Az applikációt Android platformon 237 800, iOS platformon összesen 22 225 mobilkészülékre töltötték le. A regisztrált felhasználók száma március végéig 97 ezernél is több volt.
A Vonatinfó alkalmazásban a bérletértékesítés bevezetését is tervezi a MÁV.
Sorban állni a vasúti jegypénztáraknál ma már nemcsak időveszteséget, de pénzveszteséget is okoz. A Nyugati pályaudvaron például hétköznap délutánonként a csúcsforgalomban nemcsak a pénztárak, de a vasúti jegyautomaták előtt is hosszú sorok állnak, az utasok pedig emiatt lekéshetik a kiválasztott vonataikat.
Pedig szinte minden utas zsebében ma már ott lapul egy okostelefon, mellyel azonnal megvehetné a vonatjegyét, és kifizethetné azt a bankkártyájával, előbb, mint ahogy a sor legelejére kerül, ráadásul még pénzt is spórolna vele. A módszer minden hazai vasútállomáson működik, és nem kell hozzá automata sem.
A vásárláshoz természetesen internet is szükséges, de akinek nincs mobilnetje, az használhatja sok állomás és sok parkoló vonat ingyenes WIFI-csatlakozását is.
Bár a vasúttársaság a díjmentesen letölthető Vonatinfo applikációt helyezi előtérbe az internetes jegyvásárlásra, az utasok 95,5 százalékban még nem ezzel veszik meg a vonatjegyeiket, ezért most az általános internetes jegyvásárlási módszert mutatjuk be.
Ha így veszi meg vonatjegyét, a vasúti pénztárban kapható jegy árához képest 10 százalék kedvezményt kap, minden egyes vasúti jegyvásárláskor, korlátlan számban.
Az interneten megvásárolt vonatjeggyel, ha az helyjegyet nem tartalmaz, bármelyik vonatra fel lehet szállni, éppúgy, mint a jegypénztárban vagy jegyautomatánál megvásárolt jeggyel, tehát megszűnt az a korábbi szabály, hogy az elektronikus jegy csak egyetlen vonatra érvényes. Az elektronikus jegyet nem kell kinyomtatni sem, hanem az okostelefon, tablet, laptop képernyőjén is bemutatható a kalauznak. Korábban volt egy olyan korlát, hogy az internetes jegyvásárláshoz jegykiadó automatát kellett igénybe venni, mely csak korlátozott számban állt rendelkezésre országosan, de mára ez a korlátozás is megszűnt. Bárki megveheti a vonatjegyét az okostelefonjával, és azonnal felszállhat vele a vonatra.
A rendszer legelső használatakor regisztrálni kell az elektronikus jegyvásárlási rendszerbe az alábbi címen.
Ezt követően a többi alkalommal már a megszokott e-mail-cím/jelszó párossal be lehet lépni.
A rendszer napi használatával akár egyetlen perc alatt is meg lehet vásárolni a vonatjegyet.
A 10 százalékos kedvezményt biztosító jegyvásárlás menetét a következőkben számítógépes képernyőképeken mutatjuk be, de a képernyők ezzel megegyező tartalmúak mobiltelefon vagy tablet internetböngészője használatakor is.
1) Először fel kell keresni a menetrendi oldalt az http://elvira.mav-start.hu/ címen, melyet célszerű a kedvencek közé menteni.
Az utazási adatok kitöltése után a „Menetrend” gomb megnyomására megjelenik az igénybe vehető vonatok listája.
2) A lista jobb szélén látható „jegyvásárlás” gombbal lehet kezdeményezni a vásárlást. A vonat részletes adatai a bal szélen található narancssárga nyíl lenyitásával jelennek meg. Ha a vonat nem helyből indul, akkor a lenyitás után a vonat számára kattintva egy külön ablakban az is látható, hogy a vonat éppen hol tart, és várhatóan mikor érkezik a vasútállomásunkra. Így nem kell figyelni a vasúti tájékoztató táblákat, illetve már a vasútállomáshoz menet is lehet kalkulálni az idővel.
3) Be kell jelentkezni a rendszerbe az e-mail-cím/jelszó párossal.
4) Ha a vonatjegy adatai megfelelőek, csak a „Jegy a kosárba” gombot kell megnyomni.
5) A következő képernyőn is csak egyetlen gombot kell megnyomni, az „E-vonatjegy adatbevitel” feliratút, az E-vonatjegy választása ugyanis alapértelmezett.
6) A következő képernyőn ki kell választani az utast a neve és születési dátuma alapján, ha azt korábban eltároltattuk a rendszerrel, vagy be kell írni ezeket az adatokat, utána az „E-vonatjegy adatellenőrzés” gombbal lehet az összefoglaló képernyőre lépni. (A képen a személyes adatokat kitakartuk.)
7) A következő képernyőn csak egy megerősítés szükséges a „Fizetés” gombbal, és utána már az utolsó képernyő jön. Ha az utas helyjegyet is vesz, akkor egy közbenső képernyőn a helyjegyet is ki lehet választani.
8) A fizetés előtti utolsó képernyőn az adatok áttekintése után lejjebb kell görgetni, hogy az alábbi képernyő látszódjon, itt csak a két jelölőnégyzetet kell bejelölni, majd a „Fizetés” gombot megnyomva a Simple rendszerén keresztül ki lehet fizetni a jegyet.
9)
A fizetési képernyőn már láthatjuk is, hogy 10 százalékkal kevesebbet fogunk fizetni a jegyért,
1490 forint helyett csak 1341 forintot (jelen esetben 149 forint a megtakarítás, de hosszabb vonatútnál, illetve több utasnál akár ezreket is megspórolhatunk). A fizetési képernyőn meg kell adni a bankkártyaadatokat, majd a „FIZETEK” gombot kell megnyomni, ami visszavezet a MÁV-Start honlapjára, és onnan letölthető az elektronikus vonatjegy.
10) A Simple rendszerébe érdemes regisztrálni a bankkártyát, így legközelebb a Simple rendszerébe bejelentkezve egy kattintással lehet fizetni, kártyaadatok megadása nélkül. Ehhez a jobb felső sarokban lévő, „Simple-ben rögzített bankkártyával fizetek” fület kell megnyomni, majd a „BEJELENTKEZÉS E-MAIL CÍMMEL” gomb megnyomása előtt megadni az e-mail-cím- és jelszóadatokat, melyek már a Simple regisztráció adatai, nem pedig a MÁV jegyvásárló rendszerének adatai! De Facebook-fiókkal, illetve Google-fiókkal is be lehet lépni a rendszerbe. A kényelmes vásárláshoz így tehát összesen két regisztráció adatait kell megadni a folyamat során, de ez a második belépés csak kényelmi funkció, elhagyható. A Simple az OTP Bank biztonságos rendszerében tárolja a kártyaadatokat.
Ezt látja a Simple rendszerébe is regisztrált vásárló (a kártyák nevét szabadon adhatja meg, és bármikor módosíthatja is a Simple rendszerében). Itt csak rá kell bökni a kártyára, és meg kell nyomni a „FIZETEK” gombot.
11) Sikeres fizetés után visszajutunk a vasúti jegyértékesítő felületre, ahonnan a tetején letölthető a menetjegy az „E-vonatjegy letöltése” gombbal, a fájl PDF-formátumú.
12) A PDF-formátumot a telefon, tablet vagy laptop megfelelő alkalmazásával tudjuk megjeleníteni.
Amikor a kalauz kéri a jegyet, a tapasztalatok alapján célszerű előre szólni, hogy elektronikus jegyünk van, mert nem biztos, hogy erre rájön abból, hogy nyomkodjuk a telefonunkat.
Ráadásul neki is elő kell vennie az elektronikus jegyolvasó készülékét a jegyolvasáshoz.
A kalauznak a PDF-ben található QR-kódot kell bemutatnunk a képernyőn,
amit célszerű kinagyítani, de nagyobb képernyő esetén nem kell, hogy betöltse az egész képernyőt, mert úgy nem tudja leolvasni a szkenner a jegyvásárlási adatokat rögzítő kódot.
Egy másik fontos tapasztalat, hogy a mobilkészülék fényerejét célszerű a maximumra tenni, ehhez lehet, hogy fel kell oldani az energiatakarékos módot, mely korlátozhatja azt az elegendő fényerőt, amit a szkenner már felismer.
Ha lemerül a mobiltelefon, a külső akkumulátor vagy a Flirt vonatokon elérhető hálózati elektromos csatlakozókba dugható töltőkön túl bármely utas, vagy bármely más, internetelérésre alkalmas készülék is segíthet. Ekkor a másik készülék böngészőjén a jegyvasarlas.mav-start.hu címen belépve egyből a korábbi vásárlások adatai jönnek fel, ahonnan letölthetjük a PDF-fájlt.
Ha nem tudjuk bemutatni a már készülékünkre letöltött jegyet, akkor büntetésre számíthatunk, hiába van érvényes jegyünk.
A vasútra tehát érdemes feltöltött készülékkel vagy legalább feltöltött külső akkumulátorral felszállni, és a nagy energiát használó alkalmazásokkal addig kivárni, míg a jegyvizsgálatra sor nem kerül. Ha több készülék (tablet, laptop) is van nálunk, és a mobilunk lemerülőben van, akkor célszerű átküldeni a PDF-fájlt a másik készülékre is Bluetoothszal vagy egyéb hasonló módon, ehhez még internet sem kell. Végső soron ki is nyomtatható az elektronikus jegy az indulás előtt, az is ugyanúgy érvényes.
Ezzel a módszerrel a vonat indulása előtti utolsó percig lehet megvásárolni a jegyet, a vonat indulásának percében már nem.
A határidőnek az számít, amikor az e-ticket rendszerben megnyomtuk a "Fizetés" gombot, onnan már nem probléma az sem, ha elindult a vonat. Viszont a menetrendi oldalon, ha a vonat indulási ideje elérkezett, akkor már nem lehet kezdeményezni a jegyvásárlást akkor sem, ha késik, így még nincs is az állomáson, mert a „jegyvásárlás” gomb már elmúlt időre figyelmeztet, vagy meg sem jelenik. A pontos időt a MÁV szerveréről veszi a program, így a készüléken visszább állított idővel sem lehet olyan vonatra jegyet venni, amely már elindult.
Az elektronikus vonatjeggyel csak a kiválasztott vonatra vagy az attól később induló aznapi vonatokra lehet felszállni, az érvényesség előtt induló vonatokra nem, vagyis ezzel a módszerrel nem lehet megvásárolni a jegyet már a vonaton utólag, de még a kalauz érkezése előtt. Azt viszont remekül kihasználhatjuk, hogy már a vasútállomásra vezető úton, vagy az előtt bármikor megvásárolhatjuk a vonatjegyet, sőt, megkérhetjük ismerősünket is, hogy vegye meg helyettünk és küldje át nekünk a PDF-fájlt.
Ha bármilyen okból mégsem utazunk, akkor a szabályok értelmében csak akkor térítik vissza a jegy árát (kizárólag a bankkártyánk mögötti bankszámlára), ha a vonatjegy érvényességének kezdete még 1 órán túl van. Ilyenkor a rendszerbe a jegyvasarlas.mav-start.hu oldalon belépve kezdeményezhető a visszatérítés.
Ha a jegy már érvényes, vagy egy órán belül érvényes lesz, akkor a visszatérítés már nem kérhető.
Az elektronikus jegyre minden egyéb tekintetben ugyanolyan feltételek vonatkoznak, mint a papíralapú jegyre.
Egy Olvasónk jelezte a cikk megjelenése után, hogy a vasúttársaság állásfoglalásával rendelkezik arról, hogy ha 10 percen túl késik a vonat, akkor az utas elállhat az utazástól, ekkor kezelési költség nélkül visszatérítik a menetjegy árát, beleértve az elektronikus jegyet is. A felszállás helyén ehhez be kell szerezni a megfelelő igazolásokat (ezt a pénztárak az e-vonatjegy esetében is kiadják), ezt követően az ügyfélszolgálaton keresztül lehet kérni a jegy árának visszatérítését.