Az idei év végére összesen napi 27 ezer hordónyi dízelkereslet tűnhet el a világból, és a csökkenés jelentős részét Kína adja – derül ki a Bloomberg elemzéséből. Ez pedig igen jelentős szám, tekintve, hogy
több mint háromszorosa annak, amennyi üzemanyag-keresletet az elektromos autók visszafognak
– ahol a Teslának egyébként nagyjából 12 százalékos részesedése van.
Noha az elektromos járművek elterjedése igen gyors ütemű, ennek valódi hatása a globális olajpiacra egyelőre igencsak korlátozott. Ha összesítjük az elektromos buszok és autók hatásait, akkor ezek együtt is csak a világ olajkereslet-növekedésének mindössze 3 százalékát tették ki 2011-ben, a mai fogyasztásnál pedig az arány csupán 0,3 százalék.
A buszok azonban fontosabbak, mint az autók, egyrészt a méretük, másrészt a folyamatos használatuk miatt. A Bloomberg becslései szerint
minden 1000 darab elektromos busz 500 hordó dízel üzemanyagot vált ki naponta.
Összevetésképpen, 1000 darab elektromos autó mindössze csak 15 hordóval csökkenti az olajkeresletet.
Ez főleg Kínában lehet igencsak fontos, ahol bár a dízel buszok még mindig uralják az utakat, az elmúlt években egyre nagyobb arányban kezdtek megjelenni az elektromos buszok, amelyek így már jól látható szerepet töltenek be.
Bár az elektromos autók jelenlegi energiapiaci hatása globálisan még nem átütő, a növekedés folyamatossága érezhető, és a bővülés várhatóan ki is tart a jövőben.
A becslések szerint 2040-re az elektromos járművek már napi mintegy 6,4 millió hordóval vethetik vissza az olajkeresletet.
Ezzel párhuzamosan az üzemanyag-hatékonysági fejlesztések szintén 7,5 millió hordóval csökkenthetik naponta a világ olajfogyasztását.