Az indonéz diszkont társaság, a Lion Air, a Boeing 737 Max szériájának egyik legnagyobb vásárlója, akik a belföldi járataikhoz 10 ilyen gépet használnak. Most azonban úgy tűnik, az etiópiai légi katasztrófa végleg elvette a kedvét a cégnek a további üzemeltetésüktől.
A Lion Airnél ugyanis megszellőztették:
felhagynak a Boeingek vásárlásával, és flottájuk további bővítését az Airbustól vett gépekkel oldják meg.
Egyelőre nem világos - bár ez a valószínűbb -, hogy teljes jelenlegi Max-flottáját is cserélni kívánja-e a cég, vagy csak az új beszerzéseket érintené a döntés. Az ügyre közelről rálátó belső forrás szerint egyelőre az tekinthető biztosnak, hogy a cég felfüggesztette a Boeingnél folyamatban lévő megrendeléseit.
Ezt később a Lion Air igazgatója is megerősítette. Daniel Putut egy jakartai rendezvényen azt mondta, hogy a hétvégi etiópiai incidens után azt kérték a Boeingtől, állítsák le a teljesítést, mert
az idénre megrendelt négy darab gépüket ebből a típusból nem fogják átvenni.
Egy másik, névtelenséget kérő forrás a Lion Airtől pedig azt mondta, az első gép a négyből még márciusban érkezett volna, de a vállalat már azt sem veszi át a Boeingtől. Ugyanakkor más források szerint ez a döntés már egy hónapja megszületett, és arról a Boeinget tájékoztatták is.
A Bloomberg megkereste a repülőgépgyártó szóvivőjét is, aki azonban nem kívánta az értesüléseket kommentálni.
Szintén egy belső forrás szerint a Lion Air várhatóan az Airbus A320-as családjára, valamint az idén megjelenő A321 "neo" típusjelzésű változataira áll át. A cég szóvivője azt mondta, egyelőre nem kívánnak az idei évre vonatkozó gépvásárlási terveikről nyilatkozni.
A nyilvánosságot később fogják tájékoztatni, de csak konkrét döntésekről.
Mindez azért lényeges, mert a légicégek gyakorlatában viszonylag ritka, hogy a flottában mindkét nagy beszállító gépei repüljenek. A légitársaságoknak egyszerűbb és gazdaságosabb üzemeltetést jelent az, ha az összes gépük azonos gyártótól jön.
A Lion Air és a Boeing üzleti kapcsolata egyébként régóta nem felhőtlen. A tavaly októberi, 189 halálos áldozattal járó katasztrófa után a gyártó és a légicég közötti feszült viszony oda vezetett, hogy a Lion Air társalapítója közölte,
visszalépnek a 22 milliárd dolláros megrendeléstől, amit a Boeingnek korábban adtak.
Ezt a döntést - állítólag - még inkább megszilárdította a tulajdonosi körben a hétvégi katasztrófa.
A cég mint vásárló elvesztése nagy üzleti és presztízsveszteséget jelentene a Boeingnek, melynek papírjai
13 százalékot estek a hétfői kereskedésben, a legnagyobbat a 9/11-es eseményekként elhíresült terrortámadások óta.
A Lion Air a Boeing első olyan partnere, amely a 737 Max széria 9-es változatát is flottájába állította. Ezen a cégen kívül Indonéziában egyedül a nemzeti légivállalat az, melynek 737 Max típusú gépekre leadott rendelése van, de azok szállítása legkorábban 2020-ban kezdődhet meg.
Hol repülhetnek és hol nem a típus gépei?
Cikkünk megjelenése után nem sokkal, az alábbi információk állnak rendelkezésre az eddigiek mellett a Max-8 és Max-9-es változatok repülési engedélyeire vonatkozóan:
India szigorú biztonsági előírásokkal, de engedi repülni a gépeket, és kedden az egyesült arab emírségekbeli FlyDubai is bejelentette, hogy az amerikai légügyi hatóság ajánlásának áttekintése után újra repülhetnek majd Boeing 737 Max 8-as és 9-es típusú gépei.
Az ausztrál polgári repülési hatóság (CASA) kedden jelentette be az ideiglenes repülési tilalmat a Boeing 737 MAX 8-as típusú repülőgépekre. Egyetlen ausztrál légitársaság sem üzemeltet ilyen típusú gépet, így a döntés egyedül a két ilyen géppel rendelkező, ausztráliai járatokat is teljesítő Fiji Airways légitársaságot érinti. Az Ausztráliába szintén járatokat indító szingapúri SilkAir már korábban döntött ilyen gépeinek repülési tilalmáról.
A Yonhap hírügynökség jelentése szerint a dél-koreai Eastar Jet fapados légitársaság ugyancsak leállította ideiglenesen két Boeing 737 Max 8-asát.
Az Aeromexico mexikói légitársaság hat Boeing 737 Max 8-as gépe a vizsgálatok lezárultáig ugyancsak nem repülhet.
Az argentin pilóták egyesülte azt tanácsolta tagjainak, hogy ne vezessék a Aerolineas Argentina flottájába tartozó öt ilyen típus egyikét sem, amíg biztonságos működésük nem garantált. Az Aerolineas Argentina időközben bejelentette, nem engedi a gépeket felszállni.
Malajzia, Szingapúr és Omán szintén bejelentette, hogy nem fogad és nem indít ilyen gépeket.
Frissítés:
A tiltó országok közé csatlakozott Nagy-Britannia is.
A BBC friss információi szerint az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága "óvintézkedésként" megtiltotta a Boeing 737 Max típusú gépeinek repülését. A tiltás mind a felszállásra, mind a brit légtérbe való belépésre vonatkozik. Azaz a britek nemcsak fel nem engedik, de nem is fogadják ezeket a gépeket.