Győrffy Balázs, a NAK elnöke a tüntetésen kijelentette, reméli, ez a figyelmeztető demonstráció elég lesz, hogy a Penny Market Kft. vezetése megértse, hogy olcsótej-akciókkal nem veszélyeztethetik a tejágazatot. Kilátásba helyezte, ha szükséges, folytatják a tiltakozást, és akár egy médiakampányt is indítanak, hogy a vásárlókat eltanácsolják az áruházlánctól.
A tejtermelők által kezdeményezett demonstrációt amiatt tartották, hogy
a Penny Market a múlt héten 14 forintos, azonnali árcsökkentéssel 135 forintos áron dobott piacra egy szlovákiai import UHT tejet.
A NAK elnöke azt a kérdést intézte az áruházlánc vezetéséhez, hogyan történhet meg, hogy a szlovák gazdáktól drágábban vásárolt és az ottani kereskedelmi láncokban szintén drágábban értékesített tejet Magyarországon, a szállítási költséget is beleszámolva, olcsóbban értékesítik. Hozzátette, hogy ezzel tönkre teszik a tejágazatot, és marketingeszközként kezelik a tejtermelőket.
A NAK elnöke beszélt arról, hogy reméli, a magyar fogyasztók bölcsek, és észreveszik, hogy
az import tej hosszú távon károsítja a magyar tejtermelést.
Hozzátette, hogy az elmúlt időszakban jó kapcsolat alakult ki a termelők, a feldolgozók és a kereskedők között, amelyben a termékre vonatkozó áfacsökkentéssel mindenki megtalálhatta a számítását. Figyelmeztetett, ezt a kapcsolatot nem szabad most ilyen akciókkal elrontani. Jakab István, a Magosz elnöke arról beszélt, hogy az Európai Unió más tagállamaiból azért hozzák be az ott felhalmozódó felesleget, hogy szétverjék a magyar piacot.
Amennyiben a Penny Market továbbra is ezt a magatartást folytatja, arra fogják kérni a vásárlókat, hogy be se tegyék a lábukat ezekbe az üzletekbe.
László Róbert tejtermelő, a demonstrációs bizottság vezetője az áruházlánc bejáratánál, a közel ötven demonstrálóval együtt egy petíciót adott át az üzletlánc vezetésének és letették a földre az ajándékba hozott magyar tejet tartalmazó dobozokat. A demonstrációs bizottság vezetője megerősítette, hogy
UHT tejet a magyar termelők 139 és 148 forint literenkénti áron tudnak gyártani és a nyers tej ára 100 forint kilogrammonként, ami az Európai Unióban a legalacsonyabb.
Szlovákiában magasabb a tej felvásárlási ára, ezért bizonyos, hogy csak veszteséggel és etikátlan üzleti magatartással tudja árusítani az áruházlánc a behozott tejet. Kérte, hogy a hatóságok vizsgálják meg a Penny Market árképzési rendszerét, különös tekintettel a diszkriminatív árképzés tilalmára.
A demonstrációt követően reagált a Penny Market is.
A Penny Market közleménye
A Penny Market elsődleges célja a magyar tej értékesítése. Az áruházlánc teljes választékának több, mint 65 százaléka magyar beszállítóktól származik. Sajnálatos módon nem volt elérhető a vásárlói igényeknek megfelelő mennyiségű magyar tej, így ebben az eseteben más forrásokból kellett biztosítanunk a vásárlóink számára legjobb ár-érték arányú terméket. A 1.5 százalékos zsírtartalmú UHT tej 135 forintos kedvező ára a Penny üzleti és gazdasági tevékenységéből származó árelőnynek köszönhető, melyet ebben az esetben vásárlóinknak továbbítottunk.
A Penny Marketnél a folyékony tejtermékeink 100 százaléka magyar forrásból származik. Célunk, hogy ez továbbra is így maradjon.
• Jelen esetben teljes üzlethálózatunkra vonatkozóan nem állt renelkezésre megfelelő mennyiségű magyar tej, ezért más forrásból fedeztük a vásárlói igényeket.
• A Penny minden esetben a legjobb minőségű és ár-érték arányú termékeket biztosítja vásárlói számára.
• Üzleti és gazdasági tevékenységünk eredményeként keletkezett árelőnyünket minden esetben (jelen helyzetben is) a vásárlóinknak továbbítjuk.
• A Penny, első diszkontláncként 5 évvel ezelőtt csatlakozott a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácshoz, melynek fő célja a magyar tejszakma támogatása. Minden esetben kérjük a Terméktanács támogatását annak érdekében, hogy a vásárlói igényeink kielégítéséhez megfelelő mennyiségű magyar tejet tudjunk beszerezni.
Kiemelt figyelmet fordítunk a termékeink magas minőségére is ezért folyamatosan minőségi, laboratóriumi vizsgálatoknak vetjük alá őket. A jelenlegi promócióban szereplő tejtermékünket is több labortóriumi vizsgálatnak vetettük alá, melyet követően a 1.5 százalékos UHT termék kifogástalan minősítést kapott. A hatósági tanúsítványok rendelkezésre állnak.
"A kialakult helyzet számunkra sem a legmegfelelőbb, azonban a Penny Marketnél a legfontosabb a vásárlók igényeinek zavartalan kielégítése és a legjobb ár-érték arányú termékek biztosítása." – írta a cég közleményében Florian Naegele, a Penny Market Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.