Az Orkney-szigeteken még 2016-ban kezdték meg a hidrogénalapú gazdaság tervezését, ám amikor 2017-ben öt hidrogén meghajtású kisteherautó érkezett a szigetcsoportra, még nem tudták a szükséges gázt előállítani.
Ráadásul az is problémát okozott, hogy ki lesz képes majd esetleg szervízelni ezeket a járműveket a mindösszesen 21 ezer emberből álló közösségben. A gondot egy speciális szakértő érkezése oldotta meg, aki kiképezte a helyi autószerelőket, ráadásul a kompvezetők is oktatásban részesültek, mert a helyiek ragaszkodtak ahhoz, hogy ne csak a szárazföldi, hanem a vízi járműveik is száz százalékban hidrogénnel működjenek.
Ha minden a terv szerint halad, ezt a célt 2021-ben el is érik.
A helyiek úgy vélik, hogy sikeres projektjük után számos más közösség lát majd inspirációt bennük, és elkezdik használni a hidrogén alapú közlekedési eszközöket.
A benzinnel és a gázolajjal szemben a hidrogén elégetésekor nem keletkezik semmilyen káros anyag,
mivel a járművek motorterében a hidrogén az oxigénnel reakcióba lépve hoz létre elektromosságot, aminek a mellékterméke tiszta víz. Vagyis a hidrogén alapú járművekkel visszaszorítható lenne az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása, ami a globális felmelegedés egyik okozója.
Ráadásul az autókon kívül akár épületek melegítésére, villamosenergia-berendezésekhez, vonatok, kompok és teherszállítók üzemanyagaként, valamint számos további ipari folyamatnál lehetne hasznosítani.
A hidrogén másik előnye, hogy a felesleget könnyű tárolni és szállítani, szemben az elektromos árammal, aminek a tárolásához szükséges berendezések még mindig nem túl hatékonyak. Azonban a hidrogén előállításához nagy mennyiségű áramra van szükség, ami sokszor nem fenntartható módon érhető el, ráadásul költséges.
Erre talált megoldást az Orkney-szigetek közössége, mivel a szigetcsoport saját, közösségi finanszírozású szélturbinája, és hullámtörője sokkal több energiát termel, mint amire a helyieknek szüksége van.
Az Egyesült Királyság elektromos hálózatába történt betáplálás után is mintegy 130 százalékkal több elektromos árammal rendelkeznek, mint amire szükségük van.
A hidrogént ugyanis a helyiek ebből a fennmaradó és tiszta energia felhasználásával állítják elő Eday szigetén, ahol jelenleg 130 ember lakik.
2017 szeptemberében a skót kormány 1,4 millió fontos (523 millió forint) támogatásával végzett kutatások eredményeként sikerült végül hidrogént előállítaniuk.
A siker után Shapinsay szigetére is hidrogén előállító üzemet telepítettek, valamint több iskolában már hidrogén alapú a fűtésrendszer, és megkezdték a hidrogén hibrid meghajtású kompok gyártását is.
A hajózási iparág felelős egyébként a globális szén-dioxid kibocsátás két százalékáért.
A tengeri közlekedési ágazat szén-dioxid mentességre törekszik, és ez egy nagyszerű módja ennek"
– nyilatkozta John Clipsham, az Európai Tengeri Energetikai Központ (EMEC) hidrogénmenedzsere.
Jelenleg a hidrogén előállító üzem teljes mértékben üzemel, és képes naponta 500 kilogramm hidrogént előállítani.