Az amerikai cégek élen jártak abban, hogy növeljék a női tagok számát a vállalatok igazgatótanácsiban, azonban 2018-ban a globális helyzet is érezhetően javult – derült ki a JPMorgan nemzetközi nőnapra időzített jelentéséből. Az Egyesült Államokban a női tagok aránya 22 százalékra emelkedett tavaly a 2017-ben mért 20,4 százalékról.
Mindazonáltal a kutatás rámutat,
a nők még mindig erősen alulreprezentáltak a cégek vezetői pozícióiban, ráadásul ezen a területen a fejlődés meg is rekedt 2018-ban.
A Fortune 500 vállalatainál a női vezérigazgatók aránya 5 százalékra süllyedt tavaly, ami visszaesés a 2017-ben elért, rekordnak számító, 6 százalékról.
Bár a bank elemzése kiemeli, hogy a világ számos kormánya hozott olyan intézkedéseket, melyek jogi úton is elő kívánják segíteni a nők nagyobb arányú jelenlétét a cégek igazgatótanácsaiban, komoly erőfeszítéseket igényel még, hogy a nők a vállalatok vezetői posztjain is nagyobb arányban legyenek jelen.
Az MSCI All Country World Indexébe tartozó cégek 21 százalékánál ugyanis még mindig csak férfiak ülnek az igazgatótanácsokban.
A mutató fejlett és feltörekvő piaci társaságokat egyaránt tömörít a világ minden tájáról. A teljesen férfiak által dominált igazgatótanácsok körében élen járnak a kínai, japán, valamint dél-koreai vállalatok.
A másik oldalon a legjobb eredményt olyan országokban mérte a JPMorgan, mint Norvégia, Franciaország, Svédország, Ausztrália, illetve Új-Zéland. Talán meglepő lehet azonban, hogy
a női vezérigazgatók területén a legjobb eredményt Pakisztán érte el az MSCI indexek alá tartozó cégek körében.
Kedvezőnek mondható a helyzet továbbá Finnországban, Görögországban, Svédországban és Belgiumban is.
Zárásként a JPMorgan elemzése kiemeli, a nagyobb diverzitás elérését támogatná, ha a vállalatok módosítanák például a felvételi és előléptetési politikájukat. A jelentés ugyanis hangsúlyozza,
igen gyakori, hogy míg a férfiakat a lehetőségeik alapján veszik fel és léptetik elő, addig a nőket elsősorban a már elért eredményeikre alapozva.
Következésképpen, a bank úgy látja, a vállalatoknak sokkal aktívabban kellene törekedniük arra, hogy növeljék a nemi diverzitást a munkahelyek minden körében.