Az Európai Bizottság előkészített, és nyilvános konzultációra bocsátott egy listát azokról a termékekről, amelyeket ellenintézkedésként büntetővámokkal sújthat.
Ezek a dohány- és élelmiszeripari termékektől kezdve a bőröndökön, játékkonzolokon, traktorokon át egészen a helikopterekig, a repülőgép- és autóalkatrészekig számos amerikai árut érintenének.
A brüsszeli testület ezzel párhuzamosan jelezte, hogy nyitott a tárgyalásokra az Egyesült Államokkal.
Szakértők szerint a lépés válasz arra, hogy Robert Lighthizer amerikai kereskedelmi főképviselő múlt héten hasonló korlátozásokkal fenyegetett 11 milliárd dollár értékben, amennyiben az EU egyes országai nem hagynak fel a Boeing riválisának számító Airbus törvényellenes támogatásával, amely szerinte ekkora kárt okoz évente.
Az amerikai vámtarifákat az 1974-es kereskedelmi törvény alapján vetnék ki, Donald Trump elnök kormánya ugyanígy járt el a kínai árukra még tavaly kivetett vámok esetében.
Uniós diplomáciai források "erősen eltúlzottnak" tartják ezen tervezett amerikai lépéseket. A kárigény mértékét a Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO) kell végül mindkét fél számára megítélnie.
Az Airbus ügyében a döntés már idén nyárra várható, s ezt követően Washington megállapodás hiányában azonnali cselekedni készül.
Az elemzők arról számoltak be, hogy a WTO mindkét esetben ezeknél jóval alacsonyabb összegeket állapíthat majd meg. Az EU 2012-ben 12 milliárd dollárnyi kárigény megítélésére kérte a szervezetet.
A WTO előzőleg megállapította: az Európai Unió egyes országai az Airbusnak, az Egyesült Államok pedig a Boeingnek nyújtott tiltott állami támogatást.
Tisztességes versenyt, egyenlő versenyfeltételeket kell biztosítani az európai vállalatok számára. Fontos ebben a tekintetben a WTO legfrissebb döntése a Boeing amerikai szubvencionálása ügyében. Miközben készen kell állnunk válaszlépésekkel szükség esetére, hiszek abban, hogy a vitát párbeszéd útján kell rendezni"
– emelte ki Cecilia Malmström uniós kereskedelmi biztos.
Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, az Egyesült Királyságot, Franciaországot és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között mintegy 15 éve ádáz vita dúl a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az amerikai Boeing és az európai Airbus szabályellenes támogatásáról.
Az ügy tovább fokozhatja a feszültséget az Atlanti-óceán két partja között.