Kettős szorításban kénytelenek működni a fuvarozóvállalkozások, mert miközben az Európai Unió (EU) mobilitási csomagja súlyos csapást mér a kelet-közép-európai fuvarozókra, a magyar vállalkozásokat senki nem védi meg a szabályok alól kibúvó, elsősorban harmadik országból érkező fuvarozóktól
- mondta a lapnak Árvay Tivadar, az MKFE szóvivője.
A megoldást egy olyan elektronikus nyilvántartási rendszer hozhatja el, amelyet összekapcsolnak a jelenleg már működő rendszámfelismerő eszközökkel. A magyar autópályákra, főutakra behajtó külföldi kamionokról így azonnal kiderül, hogy a megfelelő engedélyek birtokában közlekednek-e.
A szóvivő szerint hónapok óta folytatnak egyeztetést a szaktárcával, és információjuk szerint az ellenőrzési rendszer már rendelkezésre áll, legkésőbb a jövő év elején bevethető.
Statisztika nincs, de a tapasztalatok szerint a hazánkban dolgozó teherjárművek nyolcvan százaléka külföldi, és ezek fele jogosultság nélkül végez fuvarozást Magyarországon.
Ezek a többnyire a kelet-európai országokból érkező vállalkozások lényegesen alacsonyabb költségekkel dolgoznak, ezért szinte fél áron vállalják el a munkákat.
Mindezek miatt a törvényesen működő vállalkozások önköltségi áron kénytelenek dolgozni Árvay szerint.
Összeomlás közeli állapotban van az ágazat: tisztességes árrés híján tömegesen állnak le a nehéz-tehergépjárművek.
Az unió döntéshozói időközben egyre közelebb jutottak a közösség fuvarozói szektorának új szabályozásához. A hónap elején az Európai Parlamentben megkezdődtek az intézményközi egyeztetések a közösségi kiküldetési irányelvhez is kapcsolódó kérdésben. A mobilitási csomag legfontosabb vitás pontja az, hogy a fuvarozói szektorra is vonatkozzanak-e a kiküldetésben lévő munkavállalókra érvényes előírások.