A pekingi székhelyű kávézólánc beadta a hivatalos dokumentumokat az amerikai tőzsdére lépéshez az illetékes szabályozó hatóságoknak. Noha a Luckin Coffee nem közölte, pontosan mennyi részvényt kíván értékesíteni, a Reuters értesülései szerint
a tőkebevonás várhatóan 500 és 800 millió dollár között lesz.
Ez egyébként magasabb a korábban várt tőkeemelési értéknél. A kezdeti nyilvános részvénykibocsátás (IPO) májusban lesz.
Az eddigi információk szerint a Luckin IPO-ja lehet idén eddig a legnagyobb üzlet, amelyet kínai cég az Egyesült Államokban hajt végre. Más források szerint a vállalat piaci értéke 4 és 5 milliárd dollár között lehet az IPO-t követően, ami komoly ugrásnak számítana a múlt héten bejelentett 150 millió dolláros tőkebevonás utáni 2,9 milliárdos értékeltséghez képest.
A Luckin Coffee-t azonban nem véletlenül emlegetik a Starbucks nagy kínai kihívójaként. A lenyűgöző sebességgel bővülő kávézólánc jelenleg 2370 üzletet visz 28 kínai városban, és
a tervek szerint csak idén újabb 2500 üzletet nyitnának.
Ezzel a Luckin azt célozta meg, hogy letaszítja a trónjáról a Starbucksot Kínában, és végül ő lesz az ország legnagyobb kávézólánca.
A vállalat pedig jó úton jár, tekintve a folyamatosan növekvő kínai kávéfogyasztásból adódó üzleti lehetőségeket. A Luckin saját közlése szerint tavaly 8,7 milliárd csésze kávé fogyott a világ második legnagyobb gazdaságában, ami majdnem duplája a 2013-ban mért 4,4 milliárdos szintnek.
A cég becslése alapján 2023-ra a fogyasztás már elérheti a 15,5 milliárd csészét.
Ezzel szemben viszont a Luckin egyelőre még veszteséget termel, és figyelmeztetett, ez belátható időn belül így is maradhat. A mindössze 2017-ben alapított vállalat tavaly 475,4 millió dolláros veszteséget hozott össze, míg a teljes bevétele 125,27 millió dollár volt. Az idei év első három hónapjában a veszteség 85,3 millió dollár lett.
A kínai kávéharc azonban fokozódik, és a Luckin friss ereje valódi kihívás a Starbucks számára. A fiatal cég nem csupán a gyors szállítással, de hatásos közösségimédia-reklámokkal is hasít, ami arra késztette a Starbucksot, hogy összefogjon az Alibaba technológiai óriással a házhozszállításban. Emellett a Luckin nem csupán kávéban utazik. Az alkalmazásán keresztül a vásárlók rendelhetnek más italokat és ételeket is.
Iparági elemzők szerint a nagy kérdés az, hogy ha kifut a Luckin körül kialakult kezdeti felhajtás, akkor mennyire fogja tudni a cég megtartani a vásárlóit. Az azonban világosan látszik, hogy
a Luckin átírta a kínai kávészektor szabályait, és ez nem csupán a Starbucksra, de a kisebb szereplőkre is érdemi hatást gyakorol
– mondta Ben Cavender, a sanghaji China Market Research Group elemzője.
A cég egyébként azért is lép tőzsdére az amerikai Nasdaq-indexen, mert a hongkongi szabályozások három aktív pénzügyi évet követelnének meg az IPO-hoz. Az sem mellékes persze, hogy a vállalat ezzel az amerikai Starbucks nyílt riválisaként pozícionálhatja magát.