Mától hatályos az a törvénymódosítás, amely alapján a különböző szolgáltatóhelyeken, boltokban vagy például vendéglőkben, vagy éppen a fodrásznál a vásárlók már nem láthatják a korábbi bejegyzéseket.
A Napi.hu idézi a kereskedelmi szakportál azon becslését, amely szerint
több mint 200 ezer üzletben vagy más szolgáltatóhelyen kötelező a vásárlók könyvének kihelyezése.
A fogyasztóvédelmet irányító szaktárca (az Innovációs és Technológiai Minisztérium) közzé is tette felhívását, hogy nem kötelező új vásárlók könyvét venni a régi helyett, elégséges a régi bejegyzéseket tartalmazó oldalak eltávolítása. Ezzel együtt nem egyszerű a feladat, egy biztos: olló nélkül sok helyen nehezen megy.
A 2005-ben született kereskedelmi törvény szinte szó szerint vette át a vele leváltott 1978-as belkereskedelmi törvény szövegét, eszerint
„az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen” kell a vásárlók könyvét elhelyezni, de azt is, hogy „a vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos”.
Amit a boltosok leginkább furcsállottak, az az, hogy ha el kell tüntetniük a régi bejegyezéseket a beíró vagy csak kíváncsiskodó vásárlók elől (van, aki elkéri, és csak lapozgat benne), akkor már sok értelme végképp nincs is az egésznek. A panaszügyintézésre vonatkozó fogyasztóvédelmi előírások szerint ugyanis gyakorlatilag, a lényeget tekintve ugyanúgy kell eljárniuk a boltosoknak, szolgáltatóknak, mint a vásárlók könyvébe beleírt bejegyzések esetében, azaz 30 napon belül meg kell válaszolni a vásárló panaszát.
Április 26-tól a következő új szabályrész lép hatályba: más vásárlók bejegyzéseit a személyes adatok megismerése lehetőségének kizárása céljából a vásárlók könyvéből a kereskedő a bejegyzést követően haladéktalanul eltávolítja és az oldalt, azt elzártan – a folyamatos sorszámozás rendjének megfelelően – megőrzi
– emeli ki a szakportál.