Armand Peugeot protestáns család sarjaként jött világra a kelet-franciaországi Herimoncourtban. Nagyapja kelmefestő műhelyt, olajüzemet és malmot működtetett, amelyek halála után két fiára szálltak. Ők 1810 körül a malmot öntödévé alakították át, és a kor technikai fejlődéséhez igazodva hengerelt acél gyártásába kezdtek.
A Peugeot Testvérek nevet viselő cég eleinte rugók, kéziszerszámok, fűrészlapok, kávédarálók és női szoknyaabroncsok készítésére szakosodott, de termékpalettája az idők során egyre bővült.
A következő évtizedekben újabb üzemeket létesítettek, gyártmányaikat Európa számos országába exportálták.
Armand a neves párizsi École Centrale-on szerzett mérnöki diplomát, majd 1880 körül Angliába utazott. Az ott eltöltött néhány év során felfedezte, hogy a mindennapi életben mennyire hasznos eszköz a velocipéd (a mai kerékpár előfutára).
A családi cég 1885-ös ülésén felvetette, hogy fogjanak velocipéd és tricikli gyártásába.
Bemutatkozó modelljük első kereke 1,36 méter, a hátsó 0,4 méter átmérőjű volt. A cég az 1889-es Párizsi Világkiállításon már Léon Serpollet francia iparossal együtt tervezett gőzmotoros triciklit mutatott be.
A Peugeot egyévnyi kitartó fejlesztés után rukkolt elő a Daimler-motorral felszerelt Type-2-vel, az első belső égésű motorral ellátott négykerekű járművével.
A következő modellből már harminc darabot adtak el, a tuniszi bég megrendelésére készített Type-4 pedig már a 20 km/órás sebességet is átlépte. Armand fáradhatatlanságának köszönhetően
az első félig fedett autó, a Type-13 1895-ben készült el a gyárban.
Unokatestvére, Eugéne nem osztotta újszerű elképzeléseit, ezért Armand 1896-ban Lille-ben Societe Anonyme Des Automobiles Peugeot néven önálló üzemet alapított. A 125 munkással indult gyár egy hét alatt egy autót készített, 1898-ban már hármat, 1900-ban pedig már tízet, azaz évente ötszáznál többet. A vállalkozó szellemű Armand csónakmotorok gyártásába is belefogott, és autókat is kölcsönzött.
Mit jelképez az oroszlános logó?
A cég logója a kezdetektől az oroszlán volt, amely 1905-ben még sétált, később egy stilizált fejre változott, a nemes állat először az 1948-ban piacra került Peugeot 203 elején ágaskodott ma ismert formájában. Az oroszlán figurák mindig az adott kor divatjának és elvárásainak megfelelően változtak, olyannyira, hogy több más automobil és kerékpárgyártó cég is rákapott az oroszlán-figura alkalmazására. A Peugeot-nál azonban jelentésük mindig ugyanaz volt, az erő, a minőség és a megbízhatóság.
A vállalat 1904-ben a Párizsi Autószalonon mutatta be a kicsi, olcsó és praktikus Bébi-Peugeot-t (Peugeot Bébé), a rendezvény szenzációját, az egyik első népautót.
Az Ettore Bugatti tervezte 350 kilós, 2,7 méter hosszú kocsit a hat lóerős motor 40 kilométeres óránkénti sebességgel hajtotta, s amikor a következő évben piacra került, azon nyomban 400 darab fogyott belőle.
Armand 1913-ban - fiúörökös híján - lemondott a cég vezetéséről, amely fuzionált unokatestvére vállalkozásával.
A gyáros a nagy cégegyesülés után nem sokkal, 1915. február 4-én halt meg; 1999-ben beválasztották az autózás halhatatlanjait tömörítő hírességek csarnokának tagjai közé.
Az egyesülés idején már évi tízezer autót készítő Peugeot a legnagyobb francia autógyár volt, megelőzve a Renault-t is. Az első világháború idején haditermelésre álltak át, a termelékenységet az Amerikából eltanult futószalagos módszerrel sikerült nagymértékben megnövelni, a háború után az országban minden második autó Peugeot-gyártmány volt.
A gyár történetében újabb mérföldkőnek számított az 1929-ben megjelent Peugeot 201, az első modell, amelyet a ma is használt Peugeot-féle típusszámozással láttak el.
A második világháború a céget sem kímélte, számos üzemüket kirabolták vagy lebombázták. A talpra állás gyors volt, hiszen nem sokkal a világégés után elkészült az egymilliomodik Peugeot.
A hatvanas évek végén Sergio Pininfarina formatervezővel karöltve született meg a 403-as széria, amelyet a kultikus sorozatszereplő, Columbo hadnagy is vezetett.
1976-ban a cég egyesült a szintén francia Citröen autógyártó céggel, ekkor alakult meg a PSA-csoport, amely később összefogott az Opellel, a Fiattal, valamint a Toyotával, és egy időre a Forma 1-be is beszállt.
A Peugeot-Citröen-DS-Opel (PSA) szövetség tavaly rekordnyereséget ért el, és a pénzügyi eredmények történelminek nevezhetők. A csoport működési eredménye nem kevesebb, mint 43 százalékkal, 5,689 milliárd euróra, nettó nyeresége pedig 40,4 százalékkal, 3,295 milliárd euróra emelkedett az előző évhez képest. Az értékesítési árbevétel elérte a 74 milliárd eurót, és a múlt évben 3,877 millió autót adtak el.
Emellett egyre többször felmerül egy újabb, még nagyobb szövetség létrehozása, amelyben a PSA partnere a Fiat Chrysler lenne. Ha ez a fúzió megvalósul, az újabb fejezetet nyithat az autógyártás történetében.