Ahogy az Origo megírta, az utóbbi hónapokban több nehézség is hátráltatta a kongói kobalt egyenletes kitermelését és szállítását. A nyersanyag nélkülözhetetlen az elektromos autók akkumulátorainak gyártásánál, ezért világpiaci jelentősége van annak, mi történik a Kongói Demokratikus Köztársaság területén működő kobaltbányákban, különösen a katangai területen.
A legnagyobb ottani kitermelő vállalat, a Glencore, tavaly novemberben jelentette be, egyelőre visszatartja Katangából az exportszállítmányokat, miután az ércekkel együtt olyan mennyiségű uránium is a felszínre került, amely jóval meghaladja az urántartalomra vonatkozó, megengedett maximális értéket.
A cég most közleményban tudatta, 930 tonnát hozak felszínre urániummal szennyezett kobaltból tavaly január óta, a belső tiltóintézkedések bevezetésééig.
A vállalat azt is közölte, egy speciális, ioncserélésre épülő feldolgozási eljárás bevezetésén dolgoznak, amellyel letörhető az uránium magas szintje a bányából kitermelt kőzetekben.
Ez a beruházás hamarosan, az év második negyedévében befejeződik, így a cég kisebb szállítmányokat várhatóan hamarosan újra útnak indít a bányából.
Ez mindenképpen fontos fejlemény akkor, amikor a világnak egyre nagyobb mennyiségben van szüksége kobaltra.
Elemzők szerint, a Glencorenak nem kell jelentős veszteségre számítania még a leállás miatt sem. Ugyanakkor a vállalat papírjainak értéke 0,5 százalékot zuhant a londoni tőzsdén az export újraindításának bejelentésére.