Nagy baj van a svédeknél: a második legnagyobb városukban, Göteborgban üzemelő Chalmers Műszaki Egyetem kutatói nemrég azt állapították meg, hogy
a svédek egy főre jutó, repülésből származó szén-dioxid-kibocsátása a globális átlag ötszöröse volt 1990 és 2017 között.
Valamit tehát tenni kell, hogy csökkenjen ezt a mutató.
A flygskam mozgalom például az egyik eleme lehet a környezetbarátabb életmódra való áttérésnek, hiszen a repülés jelentős üvegházhatású gáz kibocsátásával jár. A mozgalom ezért nevezi szégyennek a repülést, egy kicsit arra is hajazva, hogy az utasok azonosulnak a környezetszennyezés miatti szégyennel és bűntudatukban más közlekedési alternatívát választanak majd.
A közösségi médiában mindenesetre nagyon gyorsan terjed a mozgalom, aminek oka lehet, hogy a svédek valóban sokat repülnek, ami az átlagosnál is nagyobb környezetszennyezéssel jár. A skandináv ország északi fekvése, magas életszínvonala, a charterjáratok és a fapadosok népszerűsége egyaránt elősegíthette a szennyezés mértékének növekedését.
A flygskamtől függetlenül a svédek valóban elkezdtek áttérni például a vasútra: 32 millió utassal rekordot döntött tavaly az utazók száma, és egy idén márciusi felmérés szerint 5-ből 1 svéd választotta a vonatozást a repülés helyett az elmúlt évben, az állami vasúttársaság pedig arról számolt be, hogy az üzleti utasok száma 21 százalékkal nőtt a téli időszakban. A kívánt hatás eléréséhez végül a kormány is hozzátesz: bejelentésük szerint 2022-től éjszakai vonatokat fognak közlekedni a fontosabb európai nagyvárosok felé.
A változások természetesen helyzetbe hozták a Swedaviát, amely tíz repülőteret üzemeltet az ország területén.
A számokból látszik, hogy tavaly augusztusban megállt a növekedés és azóta csökken az utasszám, és a csökkenés ráadásul egyre nagyobb mértékű,
márciusban már háromszor akkora volt, mint szeptemberben, bár nyilván a nyári időszakban ezek a számok emelkedhetnek majd.
A Scandinavian Airlines (SAS) rengeteg olyan intézkedés bevezetéséről hozott döntést, melyek pont a környezetvédelemmel hozhatók összefüggésbe, azaz
Azonban nem biztos, hogy a környezettudatosság önmagában elegendő hívószó lesz a repülésről való leszoktatáshoz. Például Stockholmból Rómába már 6-7 óra alatt oda lehet érni repülőgéppel már 23 ezer forintnak megfelelő összegtől a Rome2rio.com oldal közlekedési kombinációi alapján, míg ugyanez vonattal 35-40 óra alatt tehető meg, 74 ezer forintnak megfelelő összegtől. Autóbusszal már majdnem pontosan két napnyi időt kell zötykölődni 43 ezer forintért, míg saját kocsival több mint 100 ezer forintba kerül az út és 26 órát kell vezetni.
Forrás: Airportal.hu