A magyarok 75 százaléka csaknem minden nap használja az internetet és 3 hónapon belül közel egyharmaduk vásárol valamit online. A TOP5 rendszeresen végzett online tevékenység a böngészés (90 százalék), az e-mailezés (88 százalék), az információkeresés (85 százalék), a közösségi oldalak látogatása (75 százalék) és az internetes híroldalak megtekintése (72 százalék). Nemzetközi szinten a hazaihoz hasonló a sorrend, mégis ott már egy hajszállal beelőzi a közösségi oldalak böngészését (57 százalék) a bankszámla és egyéb pénzügyi eszközök ellenőrzése (58 százalék).
Hiába zajlik online sok minden, az életünk bizonyos szegmenseiben az offline tér egyelőre nagyobb népszerűségnek örvend.
Ezek jellemzően azok a területek, ahol nagyobb mértékű pénzmozgás is része a folyamatnak.
A hitelfelvétel is ebbe a kategóriába tartozik:
nagyságrendileg 2 millió magyar választaná a világhálót, ha kölcsönhöz folyamodna; ők elsősorban a 30-49 év közötti, közép-vagy felsőfokú végzettséggel és átlag feletti jövedelemmel rendelkező férfiak.
Viszont, ha valaki nyitott az online hitelfelvételre, akkor az sem tántorítja el, ha nagyobb összegról van szó: a neten személyi kölcsönt igénylők 45 százaléka vett fel 800 ezer forint feletti összeget.
Érdekes, hogy az elvi nyitottság megvan a magyarok részéről: a lakosság hattizede örömmel fogadná a digitális fejlődés felgyorsulását, mert az online megoldásokkal nem csak időt spórolnak (87 százalék), de még kényelmesebbé is teszik az életünket (87 százalék). A 18-29 évesek szerint különösen jót tett a banki ügyek intézésének a digitális fejlődés: körükben majdnem kétszer annyian gondolják így, mint a 60-69 évesek.
Meglepő, hogy ha internetes hiteligénylésről van szó, jobban megbízunk a számítógépünkben, mint a telefonunkban:
kb. 15-20 százalékkal nyitottabbak vagyunk az online ügyintézésre, ha számítógépen keresztül zajlik a folyamat - beleértve az pénzmozgással járó ügyeket - mintha ugyanezt a mobilunkról végeznénk.
A digitális forradalom már nem csak az ajtóban kopogtat, hanem el is jött: egyre több pénzintézet vezeti be online megoldásait. A Cofidisnél az elektronikus aláírásnak és a videós beazonosításnak köszönhetően a teljes hiteligénylési folyamat lebonyolítható online.
Nemzetközi szinten nem vagyunk lemaradva: a Deloitte Center 17 országban több, mint 17 ezer fogyasztót megkérdező kutatása szerint az ügyfelek többsége egyelőre a tradicionális csatonákat preferálja a digitálisakkal szemben a komplex vagy tanácsadói szolgáltatásoknál. Ez a trend igaz az új termékek igényléseknél is, különösen a személyi kölcsönöknél (bankfiók: 61 százalék, online bankolás: 25 százalék). Ugyanakkor a piaci tendenciák alapján feltételezhető, hogy az online bankolás szerepe folyamatos növekedés elé néz az elkövetkezendő években.