A karfiolt az ókori Rómában is ismerték, olyannyira, hogy külön e növénynek szentelt értekezés is született az I. században. Az 1600-as években a karfiol már feltűnt London zöldségpiacain, az 1700-as években pedig a francia uralkodó XV. Lajos versailles-i udvarában is. A XX. századra pedig a nyugati országok konyháiban széles körben és változatos módon felhasznált növénnyé lett, kereskedelmi sikerességét pedig azzal próbálták növelni, hogy tíz év kísérletezés árán, még a brokkolival is keresztezték Kaliforniában.
Az így előállt "brokkarfiol" nevű zöldség az 1980-as években bekerült a boltok polcaira is, és meglehetősen szép eladási számokat produkált egy időben.
Az eredeti karfiolt - illetve annak különböző változatait - azonban nem tudta letaszítani a trónról. A karfiolrózsák igazi reneszánsza a 2000-es években kezdődött, amikor egyre többet írtak arról, hogy ez a zöldségféle mennyire könnyen termeszthető, fenntartható gazdálkodással nevelhető, ízletes és sokféleképpen felhasználható a konyhában - a séfek és a szakácsok pedig mind nagyobb figyelemmel fordultak a zöldség irányába.
2008-ban pedig egy amerikai séf egy neves New York-i étteremben, merész újítással még steaket is készített belőle. Azt ugyan megtámogatta némi sárgarépával, de az étel annyira jól sikerült, hogy végül a menüsorra is felkerült.
Napjainkban pedig a karfiol iránt egyre nagyobb az érdeklődés, nem pusztán a vegetáriánusok, hanem a diétázók, illetve gluténmentes étrendet tartók körében is.
Ennek magyarázata, hogy a karfiol egyre kedveltebb alternatívája a kímélő étrendek egyik alapelemének számító rizsnek, mivel jóval kevesebb a szénhidráttartalma.
Különösen az utóbbi években nőtt meg iránta az érdeklődés, miután egyrészt a kereskedelemben is megjelentek a karfiolrizs-alapú élelmiszer-készítmények, másrészt azok a receptek, amelyek mentén otthon is előállítható ez az alapanyag.
2017-ben a népszerű amerikai televíziós műsorvezető, Oprah Winfrey, cégével olyan fagyasztott pizzát dobott piacra "Ó, ez jó!" néven, amelynek a harmada karfiol volt. Ám hogy minden valószínűség szerint nem pusztán múló divathullámról van szó, amely csak átmenetileg hódít az egyes étkezési koncepciók körében, jól mutatják azok a számok, amelyek a karfiol kiskereskedelmi térnyerését érzékeltetik az utóbbi évből. S ezek csak az amerikai piacon való előre törésének jelei:
Azt, hogy a karfiol népszerűségének növekedése lassú, de biztos folyamat, jól mutatja, hogy a karfiolrizs-készítmények miatt egyre nyugtalanabbak a hagyományos rizst termelő vállalkozók.
Az USA-ban 2017-re már nagyon komoly, a legmagasabb szövetségi szinten folytatott vita bontakozott ki arról, hogyan lehet vagy kell címkézni az egyes élelmiszereket, különösen a más növényből készített "rizs" esetében. Idén, 2019-ben pedig Arkansas állam bejelentette, saját hatáskörben fogja definiálni azt, milyen növényfajtákat lehet "rizsnek" hívni, ezzel pedig nem titkoltan az ottani termelőket kívánja óvni a mind népszerűbb karfiolrizsek gyártóinak erősödésétől. Louisiana állam hasonló szabályozás előkészítését jelentette be.