Május másodikától változnak a számlázóprogramok kötelező, valós idejű, elektronikus adatszolgáltatásának technikai követelményei.
A módosítás azon vállalkozásokat érinti, amelyek legalább százezer forintnyi áfát tartalmazó – vagyis általános esetben nettó 371 ezer forintos értékű – számlát állítanak ki, és annak minden adatát azonnal, online módon kell továbbítaniuk a NAV felé.
Az egyik legfontosabb változás, hogy a számlán szereplő termékhez kapcsolódó mennyiségi egységet ezután máshogyan kell kiválasztani.
Az új követelmények többsége inkább a program és az adóhatóság szerverei közötti kommunikáció technikai vonatkozásait érintik: egyes adatok ezentúl értelmezhetőbben és feldolgozhatóbb állapotban kerülnek a rendszerbe. Az új követelmények leírása már február óta elérhető a NAV honlapján, és május másodikától kötelező alkalmazni őket. További komoly változások 2020 januárjától lépnek majd életbe.
Az elmúlt hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy nemcsak milliós, hanem akár már jóval alacsonyabb – pár százezer forintos – tételeknél is megkeresi a vállalkozásokat a NAV, ha a cég számlázó programja az automatikus adatszolgáltatást nem jól teljesíti.
"Ezért érdemes felvenni a kapcsolatot a számlázó program fejlesztőjével" – hívta fel a figyelmet Földes Balázs, a Crowe FST szenior menedzsere. Hozzátette: ha a frissítés elmarad, akkor a hatóság nem fogja befogadni a számlaadatokat, a bírság pedig az érintett számlánként félmillió forintig is terjedhet cégek esetén.
Elsősorban azok a vállalkozások kerülhetnek a legnagyobb bajba, amelyek egyedi fejlesztésű programot használnak, és nem kész számlázási rendszerből állítják ki számláikat.