Meglepő piaci ajánlatott tett a Fiat-Chrysler a Renault cégnek, amely azt szeretné elérni, hogy a két világhírű márka egyesüljön.
A Bloomberg számításai szerint, amennyiben sikerrel zárulnak az egyeztetések,
a világ harmadik vezető járműgyártója jönne létre a Volkswagen és a Toyota után.
Az első két helyen a Volkswagen és a Toyota áll, az egyesülésnek köszönhetően az új cégóriás
évi 8,7 millió autóval megelőzheti a Hyundai-csoportot és a General Motorst is.
A hírt a Fiat-Chrysler jelentette be hétfőn az után, hogy a The Wall Street Journal online kiadásában megjelent értesülés szerint vasárnap a két cég tárgyalásokat folytatott az egyesülésről.
A Fiat javaslata szerint 50-50 százalékos tulajdonhányaddal rendelkeznének a két cég részvényesei a közös vállalatban. A legnagyobb tulajdonrész továbbra is az Exor kezében maradna,
ez a vállalat kezeli az Agnelli-család vagyonát.
Elemzők szerint észszerű az elgondolás, az iparági konszolidáció komoly költségmegtakarítással járna, más gyártók részéről is látni próbálkozásokat arra, hogy megosszák egymás között a fejlesztési költségeket.
A hír bejelentésére mindkét vállalat részvényárfolyama megugrott.
A Renault-papírok 16,7 százalékkal emelkedtek, a Fiat részvényei pedig 19,5 százalékkal nyitottak magasabban a pénteki záróárfolyamhoz képest.
Ez a valaha volt legnagyobb emelkedés mindkét márka történelmében egy napon belül.
Ez azt jelenti, a két vállalat piaci értéke is megugrott, így az összesített kapitalizációjuk
összesen 37 milliárd dollár lenne, ebből a Fiat-Chrysleré csaknem 20 milliárd dollár.
Mivel mindkét vállalat szeretne nagyobb piaci részesedést kihasítani a globális piacból, ezért közös céljuk az új elektromos technológiák felé nyitás, de a közösségi autózásban (car sharing) is jelentős lehetőségeket látnak.
Emellett céljuk a legnagyobb autópiacokon – azaz Európában, Kínában és az Egyesült Államokban – az eladások esésének mérséklése.
Az egyesüléssel egy kalap alá kerülnének olyan prémium márkák, mint a Jeep, a Maserati, az Alfa Romeo vagy az Infiniti.
Ráadásul a Fiat segítségével megnyílik az út a Renault számára az amerikai piacra.
Érdekesség, hogy tavaly mind a Fiat, mind a Renault tulajdonosi körében jelentős változások történtek: A Fiat korábbi tulajdonosa, Sergio Marchionne meghalt, míg Carlos Ghosnt letartóztatták pénzügyi visszaélések miatt.
A Bloomberg emlékeztet arra is, hogy a történelem során több autóipari egyesülés is volt, és ezek közül jó pár végződött kudarccal. A Daimler és a Chrysler különvált, miután a kulturális különbségeket nem sikerült kiküszöbölni. A Volkswagen próbált egyesülni a Suzukival is, az ügy végül a bíróságon halt el.