A proteinforrásként használt rovarok piaca 2030-ra elérheti a 8 milliárd dolláros szintet, noha idén még csupán kevesebb mint 1 milliárdos a globális piac mérete – mondják a Meiculous Research adatai alapján a Barclays elemzői. A bank szakértői szerint az ehető bogarak egyre népszerűbbek lesznek, ahogy a világ népessége egyre nő.
A trendre pedig olyan élelmiszercégek is lecsaphatnak, mint a Nestlé vagy a PepsiCo. Sőt, akár az sem kizárt, hogy a McDonald's-ban is megjelennek az ehető rovarok
– teszik hozzá.
Manapság 130 országban nagyjából 2 milliárd ember körében elterjedt a rovarok fogyasztása. Emellett már az Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezet is jelezte, a bogarak fehérjeforrásként való fogyasztása sokkal fenntarthatóbb, mint a hagyományos húsevés. Olyannyira, hogy a nemzetközi szervezet már 2003 óta kifejezetten támogatja a rovarevést.
A Barclays azonban jelezte, a rovarfogyasztás trendje egy súlyos ellenállásba ütközik. Bár a legfiatalabb, úgynevezett Z generáció jelenleg a leginkább környezettudatos nemzedék,
az ő esetükben is felmerül a probléma, hogy a világ számos helyén kulturálisan erősen idegenkednének a rovarevéstől.
Ezzel együtt már nyugati cégek is elkezdtek piacra dobni ehető rovarokból készült termékeket. Közéjük tartozik például az amerikai SixFood, a finn Entis, a brit Sainsbury, a kanadai Loblaw vagy az Amazon tulajdonában lévő Whole Foods. Ezzel párhuzamosan vannak már olyan éttermek, amelyek kínálnak ehető rovarokat. A jelenség nagyjából ahhoz hasonlítható, mint amikor a nyugati étkezési kultúrába elkezdett beépülni a szusi.
Ha pedig az éttermek és a szupermarketek elkezdik normalizálni a rovarfogyasztást, akkor a következő lépés már a saját gyártású termékek előállítása lehet.
Ez pedig megnyithatja az utat a nagyobb vállalatok előtt is – mondják a Barclays elemzői. A Nestlé például már jelezte, a kutatás-fejlesztési részlegnél folyamatosan foglalkoznak az ehető rovarok kérdésével, és idén már piacra is dobtak egy olyan kutyaeledelt, amely tücsköt tartalmaz.