A kormány és a Fővárosi Önkormányzat együttműködésében, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) koordinálásával, a kormányhatározatoknak megfelelően folytatódik a Széchenyi lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró és a Várhegyi alagút rekonstrukciójának és fejlesztésének előkészítése.
2019. július 16-án megjelent a Széchenyi lánchíd és kapcsolódó kivitelezések megnevezésű projekt ajánlati felhívása.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának javaslata alapján a felújításra biztosított fővárosi forrásokat a kormány 6 milliárd forint támogatással egészíti ki.
A Széchenyi lánchíd változatlan járdaszélességgel, a jelenlegi látványát megőrizve újítható fel.
A projekt kialakítása „A Széchenyi lánchíd, a budai Váralagút, valamint a hozzájuk kapcsolódó közterek rekonstrukciójával és fejlesztésével összefüggő intézkedésekről szóló 1447/2018. (IX.18.) Korm. határozat módosításáról szóló 1248/2019. (IV.30.) Korm. határozat”-nak megfelelően történt – emeli ki a BKK.
A közbeszerzési értesítőből kiderül, hogy az ajánlatok augusztus 21-ig nyújthatók be. Ennek alapján a kivitelezési munkák várhatóan idén október vagy november hónapban kezdődnek.
Mit jelent az majd a gyakorlatban, mire számíthatnak a budapestiek, illetve az itt közlekedők?
A híd felújításával teljesen elbontják és újjáépítik a meglévő közúti pályalemezt, elvégzik a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózióvédelmét, valamint a gyalogoskorlátok műemléki felújítását. Megújulnak a hídtartozékok: a hídsaruk, a dilatációs elemek, a kezelőjárdák, a budai oldali szellőző-felépítmények és a lehorgonyzó kamrák, ez utóbbiak szigetelést kapnak, valamint kiépül a kamrák árvízi védekezési rendszere is.
A Duna-meder szükség szerinti rendezése és a hajózási jelzések korszerűsítése (aktív radar kiépítése) mellett,
átépítik és kiszélesítik a hídfőkben lévő gyalogos aluljárókat, átépítik a hídfők lépcsőit, valamint felújítják a hídfők helyiségeit.
Restaurálják a kőoroszlánokat, a kőcímereket, a kőfeliratokat és a kőfelületeket. A II. világháborús újjáépítést követően a pesti oldali kőoroszlánok talapzatán nem állították helyre Széchenyi István gróf és Sina György báró bronzcímerét, ezek rekonstruálása a megmaradt budai címerek mintájára történik majd.
Műemlékvédelmi egyetértéssel a jelenleg egyágú közvilágítási kandeláberek helyett – korhű képek alapján gondosan rekonstruált –
háromágú kandelábereket szerelnek a láncszerkezetekre.
Mind a budai, mind a pesti oldalon a lánclefedő dobok visszaépítése is a projekt részét képezi. A mederpillérek körüli külső kezelőjárdák elbontása után az eddig eltakart díszítő elemek láthatóvá válnak majd. A hídon új, gazdaságos és környezetbarát LED-technológiás közvilágítás épül ki, a díszvilágítás képes lesz egyedi színek megjelenítésére nemzeti vagy fővárosi ünnepek alkalmával. Felújítják a pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat is.
Gyalogos-átkelőhely létesül a pesti hídfő északi és déli járdája között.
Kiváltják és átcsoportosítják a hídon lévő közműveket. A hídijárdákban lévő közműaknák kisebb méretben újjáépülnek, a hídszerkezethez illeszkedő alakban.
A projekt részeként a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljárót elbontják, majd újjáépítik. A támfalak magassága a dunai árvízszinthez igazodik. A szerkezetben előkészítik a majdani közműátvezetés (vízcső) feltételeit, hogy azok pesti alsó rakpartra helyezése az aluljáró szerkezeti bontása nélkül is megtörténhessen. A Széchenyi István téri és az Eötvös téri villamos-megállóhelyek is megújulnak, és akadálymentesek lesznek.
A felújítással a meglévő leromlott állapotú mozaikburkolatot és téglaboltozatot részlegesen visszabontják, új vízelvezető réteg és teherbíró vasbeton falazat, valamint új látszóbeton felület épül. Teljesen új, ventilátoros légcserélő rendszert építenek ki. A közvilágítás LED-technológiás rendszerű lesz.
A keleti kapuzat északi földszinti és első emeleti helyiségeibe költözik át a híd- és alagútmesteri szolgálat, és itt kap helyet a Széchenyi lánchíd és a Várhegyi alagút gépészeti vezérlése is.
A keleti kapuzat felszabaduló üzemi helyiségeit szerkezetileg felújítják, csakúgy, mint a nyugati kapuzatban a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő helyiségeket.
Megújul az Ellypse és a Manna terasz burkolata és szigetelése, illetve a teraszhoz csatlakozó támfalak. A Várhegyi alagúton belüli közlekedési pályaszerkezet a megtervezett új forgalmi rendnek megfelelően épül át. A projekt keretében kiváltják a közműveket, és egy takarítógépet is üzembe helyeznek, mely az alagútszerkezet teljes belső felületén használható lesz.
Mindemellett elkezdődött a Széchenyi lánchídhoz kapcsolódó közterek,
a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér egységes koncepció szerinti felújításához szükséges tervezési munka előkészítése is.
Erre a – Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának javaslata alapján, a Kormány és a Főváros együttműködésében – a Kormány biztosítja a felújítás tervezési és előkészítési feladatainak elvégzéséhez szükséges támogatást. A Lánchíd környéki közterek megújításának tervezési feladatairól szóló közbeszerzési eljárás ajánlattételi felhívása 2019. július 5-én jelent meg.
A „Széchenyi lánchíd és kapcsolódó kivitelezések” megjelent ajánlati felhívása alapján a közbeszerzési eljárás sikeres lezárását követően,
a kivitelezési munkák tervezetten 2019 őszén kezdődnek, és 30 hónapig tartanak.
A felújítás idején 18 hónapra lezárják a közúti forgalom elől a Széchenyi lánchidat és a Várhegyi alagutat. Ehhez kapcsolódva zajlanak a közúti-villamos aluljáró – a 2-es villamos korlátozásával járó – munkálatai is.
A közösségi közlekedés átszervezéséről a kivitelezés megindulása előtt részletes tájékoztatást ad a BKK.