Mi lesz a közösségi oldalakkal, ha eltűnnek a kedvelések?

Selfie, Instagram
Vágólapra másolva!
Az Instagram Ausztráliában és néhány kiválasztott országban már kísérletezik egy új funkcióval, vagyis inkább egy régi eltörlésével. A közösségi média oldalak a felhasználói interakcióra épülnek, ezek közül is az egyik legfontosabb a kedvelések. Az Instagram most azt teszteli, hogyan reagálnak a felhasználók arra, ha rajtuk kívül senki nem látja a képekre és a videókra adott kedvelések számát. Amennyiben az Instagram rosszul méri fel a helyzetet és úgy vezeti be az újítást, hogy azzal a felhasználók nem értenek egyet, úgy előtérbe kerülhetnek az olyan oldalak, mint például a Pinterest, miközben a TikTok is komoly fenyegetést jelent a Facebook tulajdonában lévő képmegosztó alkalmazásra.
Vágólapra másolva!

Az Instagram egy sokak által vitatott megoldással akarja megváltoztatni a közösségi média működését. Már több országban is tesztelik a funkciót, amelynek köszönhetően a feltöltőn kívül senki nem láthatná, hogy egy képet hányan kedveltek. Ez az Instagram szerint a kreatív tartalmak készítését ösztönzi majd a lájkvadászattal szemben, Azonban éppen a kedvelések hajhászása az, ami miatt a felhasználó naponta, de akár óránként többször is fellátogat a közösségi oldalra egy új kép feltöltése után.

Nem csak a kreatív tartalmak készítését kívánja ösztönözni az Instagram, hanem a fiatalabb felhasználók mentális egészsége miatt is szükséges lehet ez a változtatás.

A tinédzserek egyre gyakrabban lájkokban mérik az értéket, ezért hatalmas stresszel jár számukra az élet a közösségi oldalakon, ráadásul sokszor egyesek kevesebbnek érzik magukat, ha nem gyűlik annyi kedvelés a képeik alatt.

Ahogyan a Science Alert is kiemeli, a közösségi oldalak a kezdetektől arra alapultak, hogy a felhasználók összehasonlítsák magukat egymással, erre pedig a kedvelések száma volt a legjobb mértékegység. Így lehetett felmérni, hogy mennyire kreatív valaki vagy milyen jól fényképez, de az online népszerűség is ebben nyilvánult meg. Sőt a felhasználók többsége a saját stílusát, kinézetét és a pénzügyi jólétét is a közösségi oldalak segítségével méri fel.

A TikTok és az Instagram is saját tinisztárokat nevel ki magából Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Christian Charisius

A tinédzserek bevonásával készült kutatás szerint a fiatalok 78 százaléka közelebb érzi magát barátaihoz a közösségi média miatt, 49 százalékuk informáltabbnak érzi magát, míg 42 százalékuk szerint a családjukkal is egyszerűbb így a kapcsolattartás. Ugyanakkor 15 százalékuk nyomást érez, hogy mindig a legjobb magáról készült képet ossza meg, 10 százalékuk nem tudja kezelni a tömérdek mennyíségű információáradatot, 9 százalékuk pedig azért van jelen a közösségi oldalakon, mert fél, hogy lemarad valamiről.

Az idei évben az American Psychological Association is készített tanulmányt, amely kimutatta, hogy a közösségi média hozzájárult az amerikai tinédzserek körében megnövekedett öngyilkosságok számához.

Egy brit kutatás pedig az Intagramot nevezte meg a 14 és 24 év közötti fiatalok mentális egészségére legkárosabb közösségi oldalnak.

Ha a lájkok valóban eltűnnek, az teljesen megváltoztatja a felhasználói interakciót és a kommentek lehetnek az új mérvadó közösségi "fizetőeszköz". Néhány laikus szerint ez azt is jelentheti, hogy az influencerek, vagyis a véleményvezérek elveszítik céges partneri megbízásaikat. Ez viszont nem igaz, hiszen a vállalatok jelentős része már régóta nem a lájkok számá alapján ítéli meg, hogy sikeres volt-e egy együttműködés vagy sem. Az influencer marketing az Instagram esetleges változása után is töretlen népszerűségnek fog örvendeni.

A kedvelések a közösségi oldalak fizetőeszközei Forrás: Shutterstock/Raisa Kanareva

A lájkok eltüntetése viszont a legnépszerűbb felhasználókat arra ösztönözheti, hogy máshova térjenek át.

Erre a fiatalok számára a TikTok a legjobb lehetőség, amely jelenleg a világ egyik leggyorsabban növekvő alkalmazása és már számtalan tinisztárt termelt ki magából. Másik opció a Pinterest lehet, ahova a kreatívabb személyek térhetnek át.

Nincs azonban túl sok lehetőség a menekülésre azok számára akiknek nem tetszik a rendszer.

Akárcsak a Facebook, úgy az Instagram is egyeduralkodónak számít saját területén, részben ezért is képesek olyan változtatásokat áterőszakolni a közösségen, amelyekbe például a Snapchat belebukott (még nem teljesen). Ezenfelül miért is hagyná ott valaki az éveken át szorgosan felépített profilját azért, hogy egy sokkal kisebb felhasználószámmal bíró oldalon próbáljon szerencsét, amelynek már szintén megvannak a bejáratott sztárjai?

A videojáték-streamerek körében a Fortnite nevű játék megjelenésekor megfigyelhető volt már hasonló jelenség. A játék népszerűségét látva streamerek sokasága tért át a Fortnite közvetítésre, majd a nagy részük hamar kikopott, hiszen a Fortnite egy sokkal fiatalabb közösséget szólított meg, akik saját maguk emelték fel soraikból a jövő népszerű streamereit.

Mia Garlick, Facebook és az Instagram közösségi irányelveinek igazgatója szerint az emberek azért csatlakoznak az Instagramhoz, hogy kifejezzék magukat és megmutassák kreativitásukat, valamint olyan dolgokat kövessenek, ami iránt érdeklődnek. Ha csak egy szempillantást vetünk a legnépszerűbb felhasználókra, akkor azonnal látszik, hogy ez az állítás nem igaz. A közösségi oldalt a mikroinfluencerek és a legfontosabb, legtöbb interakciót generáló felhasználók mind versenynek fogják fel.

Harcolnak egymással, küzdenek gyakran ugyanazon rétegek kedveléseiért és kommentjeiért, folyamatosan próbálnak olyan dolgokat kitalálni, amelyet a konkurencia nem, hogy ezzel még több követőt és interakciót érjenek el.

Az Instagram felhasználók számára már az is fájdalmas volt, hogy az új algoritmus nem időrendi sorrendbe rangsorolja a képeket, hanem több tényező alapján, a felhasználó vélt igényei szerint. A Twitteren többen is felháborodtak a közösségi oldal új tervezett funkciója miatt, amivel lehetséges, hogy az Instagram éppen az ellenkező hatást fogja kiváltani, mint amelyet szeretne. Több tanulmány is bebizonyította, hogy a kedvelések és főleg az azt jelző telefonos értesítések dopamin töltetet adnak az agynak, ez pedig függőséghez vezet. De mi történik akkor, ha ezt elvesszük a felhasználóktól? Továbbra is érdeklődni fognak az alkalmazás iránt?

illusztráció Forrás: AFP/NurPhoto/Krystian Dobuszynski

Kristin Busk, a The Many közösségi média stratégiai igazgatója szerint nem csak a felhasználóknak, hanem a vállalatoknak is gyorsan alkalmazkodnia kell majd az új helyzethez. A kedvelések száma helyett ismét előtérbe kerül a kommentek száma és még fontosabb lesz mint valaha, hogy olyan tartalmakat gyártsanak az influencerek valamint a brandek is, amelyre megéri a kedveléshez mérten egy sokkal hosszasabb interakcióval, hozzászólással reagálni. Busk szerint a felhasználók ismét át fogják gondolni, hogy mi az ami valójában tetszik, ahelyett, hogy robot módjára automatikusan nyomják a kedveléseket az üzenőfalukon felbukkanó képekre.

Ugyan tényleg segíthet a mentális problémák orvoslására a lájkok eltüntetése, de ha a pénz marad csak a pénznem változik, akkor a gond nem fog elveszni, csupán átalakul.

Ha a kommentek lesznek az új kedvelések akkor az Instagram nem oldott meg semmit. A közösségi média felhasználók mindig megtalálják a módját annak, hogy tudassák: ők népszerűbbek a többieknél. Egy új módszer erre az Instagram "kérdezz tőlem" funkciója, ahol néhányan napi száz kérdést válaszolnak meg "rajongóiktól", míg mások egy darabot sem kapnak. Ráadásul az a réteg, amely a leginkább sebezhető javarészt már nem is az Instagramot használja, hanem a TikTok nevű alkalmazást amely már 950 millió letöltővel rendelkezik és robog az Instagram nyomában.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről