Az illetékes kínai hatóságok még 2009-ben hagyták jóvá a projektet, melynek keretében - külföldi társaságok tapasztalatainak bevonásával - azt a célt tűzték ki, hogy megépítsék a világ egyik legerősebb jégtörő hajóját, egyben Kína első, saját építésű ilyen járművét.
A munka tíz évig tartott, aminek a végén vízre bocsátották a Xuelong 2-t, az ország első igazi jégtörőjét.
Bár hasonló célú hajók korábban is szolgálták Kína sarkvidéki törekvéseit, de azok nem teljesítettek minden, a hajótípusra vonatkozó követelményt, vagy nem ott épültek. A Xuelong 2 (jelentése: hósárkány) viszont igen.
Zhao Yanping, a hajó kapitánya egy kínai tudományos lapnak elmondta, hogy a korábbi hasonló járművekkel összehasonlíta, a most bemutatott hajó strukturális szerkezete sokkal erősebb, óránként 2-3 csomó (3,7 - 5,5 kilométer/óra) sebességre képes. Jégtörő képessége 1,5 méteres jégpáncél áttörésére alkalmas, ezzel a közepes kategóriájú jégtörök közé tartozik a nemzetközi besorolások alapján.
Kattintson az alábbi képre a jégtörőről készült néhány további fotóért!
A hajót a kínaiak az Aker Arctic Technology Inc. nevű vállalat bevonásával építették, de a tudományos kutatómunkát kiszolgáló tervezés, a gyártási technológiák, valamint a további komponensek, mind belföldi fejlesztések és kivitelezésűek.
A hajó borítása speciális acélötvözetből készült, a legvékonyabb eleme 100 milliméter, de a hajó főmérnőke szerint így is ellenáll a jég hatásának.
Ez a vastagság egyébként nagyjából fele a tipikus acélborításoknak.
A hajót több ezer apró szenzorral szerelték fel, melyek a működéséről információkat gyűjtenek, és a későbbi elemzésekkel, új hajók tervezésénél akarják azokat felhasználni.
A Xuelong 2 várhatóan az év végén indul a Déli-sarkhoz. Első, 15 napos próbaútját már sikeresen teljesítette Kína keleti vizein.
A Xuelong 1-et még egy ukrán vállalat építette meg Kína számára 1993-ban. Ez valójában egy, a mostani hajónál gyengébb képességű jégtörő volt, amire Kína 4,6 millió dollárt költött, hogy sarkköri kutatóhajóvá alakítsa. Két évtized szolgálat után nyugdíjazták. A Xuelong 2 tényleges építése 2016-ban kezdődött.