"Az amerikai vendéglátóiparban évente a munkavállalók 130 százaléka lép ki, nálunk ez kicsivel kevesebb, mint száz százalék" – nyilatkozta a péksüteményeket forgalmazó Panera Bread pénzügyi igazgatója.
Az amerikai Munkaügyi Statisztikai Hivatal szerint
2015 és 2017 között az éttermi szektorban dolgozók 81,9 százaléka mondott fel,
ám az iparág becslése szerint ez valójában 150 százalék, és a probléma az elmúlt években tovább súlyosbodott.
Ráadásul a munkavállalók sűrű cseréje további pénzbe kerül a cégeknek: a felvételi idő, valamint a betanítás miatt akár a dolgozók fizetésének felét is elveszthetik a gyorséttermek a kilépés miatt, miközben az állandó munkaerő-változás szervezeti zavarokat is okozhat.
Az alacsony bérek, a pályamodell hiánya, valamint az a meggyőződés, hogy a gyorséttermi munka csupán ideiglenes, mind hozzájárul az egyre súlyosabb foglalkoztatási problémákhoz.
Az éttermi költségek 2,4 százalékkal növekedtek az elmúlt 12 hónapban az NPD Csoport adatai szerint.
Egy élelmiszerkutatási szakember szerint hat évvel ezelőtt a Burger King éttermeiből kilépő dolgozók átlagos költsége 600 dollár (178 ezer forint) volt a cégnek.
Az amerikai Éttermi Szövetség becslése szerint az alkalmazottankénti költség idén már 2 ezer dollár (593 ezer forint).
Ugyanakkor fontos tényező, hogy a gyorséttermekben sokkal gyorsabban cserélődnek a munkavállalók, mint egy elegáns étteremben.
Ez egy általános probléma a szektorban, és csak rosszabbodik az egyre feszesebb munkaerőpiac következtében. Érthető, hogy az éttermek egyre inkább a technológiai megoldások felé húznak"
– nyilatkozta David Portalatin, az NPD Csoport alelnöke, élelmiszeripari tanácsadó.
2003-ban a McDonald's interaktív terminálokat kezdett el tesztelni éttermeiben, ahol a vásárlók választhatnak, fizethetnek, majd pultnál átvehetik rendelésüket.
Eközben drámai módon megugrott a digitálisan leadott rendelések száma,
az NPD Csoport arra számít, hogy ezeknek a megrendelések a száma évente 23 százalékkal fog növekedni a következő tíz évben. Ehhez hozzájárulnak az olyan ételszállítók, mint az Uber Eats, a DoorDash és a GrubHub, megrendeléseinek növekedése is. Például a DoorDash idén már várhatóan 4 milliárd dollár érétkű megrendelést szállít ki.