Gion Gábor pénzügyekért felelős államtitkár a MÁP+ kibocsátásának eddigi eredményeit értékelve hangsúlyozta, hogy az állami függetlenség, az önállóság a pénzügyekben is elengedhetetlen, és egy ország akkor cselekszik helyesen, ha polgáraira támaszkodik úgy, hogy biztonságos, előnyös és magas hozammal bíró megtakarításokat kínál fel számukra.
Gion Gábor elmondta:
a MÁP+ eddigi jegyzési adatai azt vetítik előre, hogy a legújabb magyar állampapír egyrészt képes lehet az újonnan keletkező jövedelmeket is a megtakarítások felé terelni, másrészt csökkentheti a lakosságnál lévő készpénzállományt.
Ezt alátámasztják a legfrissebb becslések, amelyek szerint a vásárlások mintegy fele új forrásokból, azaz egyéb befektetési alapokból, illetve bankbetétek és készpénz felhasználásából származik.
A lakosság jelenleg az államadósság mintegy 25 százalékát birtokolja,
de ez az arány a jövőben jelentősen megnőhet. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a kormány célja az eddig elért gazdasági eredmények megvédése, amit segíthet az, ha a magyar emberek erőteljesebben vállalnak szerepet az államadósság finanszírozásában.
Ezt szolgálja a Gazdaságvédelmi Akcióterv 13+1 pontjaként bevezetett MÁP+ is.
A belföldi finanszírozás növekvő arányát a hitelminősítők is kedvezően ítélik meg, kiemelten pozitív tényezőként vették figyelembe az idén februári felminősítések alkalmával. Fontos továbbá, hogy az államadósság csökkenésével párhuzamosan annak szerkezete is biztonságosabbá vált.
A devizaarány ugyanis a 2011. év végi 52 százalékról 2018-ra 20 százalékra csökkent.
Az államtitkár azt is kifejtette, hogy az új állampapír vásárlásával a lakosság is jól jár, hiszen
a MÁP+ olyan megtakarítási lehetőséget kínál, amely adómentes, rugalmas futamidejű, magas kamatozású és biztonságos,
hiszen értékhatártól függetlenül a tőke teljes összegére, valamint a kamatokra teljes körű az állami garancia.
Az államtitkár szavait erősíti meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) tanulmánya is, hiszen a benne szereplő, becslésekből származó adatok szerint
a vásárlások mintegy fele az állam számára új forrásként jelentkezett, amiben új megtakarítások is szerepet játszottak.
A kezdeti időszakban természetesnek tekinthető, hogy számottevő volt a meglévő pénzügyi eszközök – főként korábbi állampapír-befektetések – átcsoportosításából származó vásárlás. Előretekintve azonban
a MÁP+ egyre inkább képes lehet az újonnan keletkező jövedelmeket is a megtakarítások felé terelni,
hozzájárulva a magas megtakarítási ráta fennmaradásához és ahhoz, hogy az újonnan keletkező megtakarításokból a lakossági állampapírok aránya növekedni tudjon.
Az MNB tanulmánya kiemeli, hogy
a megújult állampapír-stratégia a belföldi finanszírozás erősítésén keresztül mérsékli a külső forrásokra épülő finanszírozás kockázatait.
A háztartások 2012 és 2016 vége között új megtakarításaiknak átlagosan felét állampapír-vásárlásra fordították – azonban ez a dinamika 2017-ben megtört, és 2018-ban a lakosság új pénzügyi eszközeinek csupán mintegy 25 százalékát tették ki állampapírok. Ez előretekintve akadályt jelenthet abban, hogy az állami kiadások finanszírozása és a lejáró devizakötvények megújítása belső forrásokból történjen.
Ezen szempontokat felismerve a lakossági állampapír-stratégia megújításának keretében az ÁKK 2019 áprilisában bejelentette a lakossági állampapír-portfólió átalakítását,
amelynek legfontosabb eleme a Magyar Állampapír Plusz (MÁP+) júniusi bevezetése volt.
Az új államkötvény sikerét jelzi, hogy június első hetében már 529 milliárd forintot jegyeztek belőle – ez az eddig tapasztalt legmagasabb egyhetes forgalmi adat a piacon. A következő hetekben az első hetinél alacsonyabb, de továbbra is igen erős kereslet volt tapasztalható. Előretekintve pedig az 5 éves lejáratú MÁP+ konstrukció a lakossági állampapírpiac egyik piacvezető termékévé válhat, amely kedvező az államadósság lejárati szerkezetének és az ország külső sérülékenységének szempontjából.
A vásárlások közel fele mögött a lakossági állampapírok lecserélése és visszaváltása, illetve állampapírt tartó kötvényalapokból történő tőkekivonás állt; míg a másik fele egyéb befektetési alapokból, illetve bankbetétek és készpénz felhasználásából származik, amelyek
az állam számára új források bevonását jelentik.
Alapvetően a következő megtakarítási formákból áramlott a pénz az új állampapír felé:
A lakossági megtakarítások elmúlt időszakban látott erős növekedését követően természetes folyamatnak tekinthető, hogy az értékesítés első időszakában a kedvező kondíciókkal rendelkező MÁP+ papírokba történő átcsoportosítás teszi ki a vásárlások egy jelentős részét. Előretekintve – a meglévő pénzügyi eszközök átcsoportosítását követően – válik majd egyre inkább világossá, hogy
a MÁP+ mennyire képes hozzájárulni a magas megtakarítási ráta fenntartásához, támogatva ezáltal a jegybank inflációs céljának elérését.
Jelenleg még nem áll rendelkezésre elegendő információ a MÁP+ fogyasztási-megtakarítási döntésekre és ezáltal az inflációra gyakorolt hatásának értékeléséhez. Erre legkorábban az ősszel beérkező havi és negyedéves adatok (GDP, lakossági fogyasztás, megtakarítások, kiskereskedelmi forgalom stb.) elemzését követően lesz lehetőség.