A Boeing legújabb, szélestörzsű gépe a 777x, a cég hivatalosan a 777-es család típusváltozatának nevezi, aminek 8-as és 9-es aljelzéssel, két fajtája készül, melyek különböznek hatótávolságuk és a szállítható utasok számát tekintve. A cég a 777-9-es gépeket már 2020-ban szerette volna a levegőben látni (a 777x bemutatkozása idén tavasszal történt, nem sokkal az etiópiai szerencsétlenség után, viszont amiatt csekély hírveréssel). A mostani bejelentés szerint azonban kérdésessé válhat, tudják-e tartani ezt a tervet.
Azt, hogy egy motorproblémának milyen komoly, továbbgyűrűző hatása lehet az óriáscég teljesítményére, jól mutatja, hogy a 9-es variáció csúszása hatással lehet a 8-as változat sikerére is. Ez utóbbit a vártnál lassabban sikerült előzetesen értékesítenie a vállalatnak. Ezzel még önmagában talán nem is lenne gond, de a 8-as a nagyobb hatótávolságú gép a két variáció közül. A Boeing egyik kiemelt partnere, a Qantas pedig ezzel repülné a menetrend szerinti, megálló nélküli, 21 órás Sydney-London járatait.
Az viszont, hogy a némileg rövidebb utakra tervezett 9-essel problémák merültek fel, ismét csak komoly bizalmi törést hozhat a Boeing irányába a vásárlók részéről, az amúgy is gyengébb értékesítési eredményeket produkáló 8-as irányába is.
A Qantas egyébként eredetileg a 2022-es évet tűzte ki céldátumnak, pontosabban abban az évben szeretné átvenni a rendelt gépeket, és 2023-ban indítaná el ténylegesen a világ leghosszabb kereskedelmi járatát a 8-as változatokkal.
"Felülvizsgáltuk a fejlesztési programunk ütemezését, figyelembe véve a 777x eddigi vásárlóinak igényeit, és úgy döntöttünk, más, halasztott ütemezést állítunk fel arra" - ezt Paul Bergman válaszolta írásban a Reuters megkeresésére, ahonnan a 777-8 altípus szállításával kapcsolatos kérdésekkel fordultak a vállalathoz. A szóvivő azt is közölte, minden jelenlegi és jövőbeni vásárlójuk igényeire maximálisan odafigyelnek és beépítik jelzéseiket a fejlesztési programban, "ideértve az olyan kiemelt partnereket is, mint a Qantas" - fogalmazott.
A 350 üléses, ultra nagy hatótávolságú 8-as szolgálatba állításának céldátuma 2022 volt eddig, amelynek viszont előfeltétele, hogy a 414 üléses 9-es 2020-ban a levegőbe emelkedjen.
Egyesek szerint a 777x késedelme jó lehetőséget jelenthet a nagy európai rivális Airbusnak a különösen hosszú repülőutak piacán. Az Airbus az A350-1000 típusú gépet ajánlja ezekre az utakra, és úgy tűnik, a Qantas nem is kötelezte el még magát a Boeing mellett a Sydney-London távolság kapcsán. Szóvivőjük közölte: már megkapták a Boeing "utolsó és legjobb" ajánlatát, és még nem döntötték el, elfogadják-e. A döntés legkésőbb év végéig várható. Az Airbusnál azt nyilatkozták, a Qantassal folytatott tárgyalásuk részletei bizalmasak, de cégük szerint az A350-esek jelentik számukra a "tökéletes megoldást".
Jelenleg a Boeing 777-8-as gépeknek két vásárlójuk van, az Emirates és Qatar Airways. A két cég összesen 35 gépre adott le rendelést, és további 10-re van opciós előjegyzésük. A Seattle Times viszont úgy tudja, az Emirates kezdeményezte a megállapodás újratárgyalását a Boeingnél. Egyik légitársaság sem kívánta kommentálni a 777-8-as gépek várható késését.